Két törött csavar okozta a Keleti pályaudvaron történt vonatkisiklást

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezetének előzetes jelentése szerint két törött csavar okozta a szerda éjfél körül a Keleti pályaudvaron történt vonatkisiklást. A csavarok az egyik sínpárt rögzítették a váltó tolórúdjához, és törésük következtében a vonat a szomszédos, nem neki szánt vágányra került.

A jelentés részletei alapján a váltórúdnak át kellett volna tolnia a csúcssíneket a helyes pozícióba, hogy a vonat a saját vágányán maradjon, de a törött csavarok miatt ez nem sikerült. A biztosítóberendezés nem érzékelte a tolórúd hibás mozgását, de a mozdonyvezető időben észlelte a problémát, és vészfékezéssel megállította a vonatot, megelőzve egy esetleges ütközést. A baleset során szerencsére senki sem sérült meg.

A két csavar közül az egyik már korábban eltört, ami a rozsdás állapotából is megállapítható volt, míg a másik feltehetően a váltás során törhetett el. A jelentés szerint mindkét vonat lezárt vágányúton és jelzőkezeléssel érkezett az állomásra, ami még inkább kiemeli a csavarok hibájának súlyosságát.

A MÁV Zrt. 2024. augusztus 25-én, 19 óra 10 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek a kisiklást, melyet követően a szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott. A szakmai vizsgálat célja az esemény okainak feltárása és a jövőbeni hasonló esetek megelőzése. A vizsgálat lezárását követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amelyet a honlapján tesz majd közzé.

A Telex cikkében megjelent információk szerint a 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656-1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította vonatát kb. 50 méterrel az ütközés előtt.

Az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

Mint ismert, a Keleti pályaudvar előtt vasárnap este kisiklott a Claudiopolis nevű, Kolozsvárról közlekedő InterCity vonat öt személykocsija. Senki nem sérült meg, de a baleset jelentős fennakadást okozott a vasúti közlekedésben. A megszokott közlekedési rend azóta már teljesen helyreállt. A szerencsétlenségből hatalmas közéleti vita kerekedett.

A cikkben említett Vitézy Dávid és Lázár János közötti konfliktus részletei nem tartoznak szorosan a vonatkisiklás témaköréhez, ezért azokat nem részletezzük ebben a cikkben.