A spanyol titkosszolgálat figyelmeztetett a magyar vevőjelölt orosz kapcsolataira

A spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva megvétózta, hogy a magyar kézben lévő Ganz-Mávag felvásárolja a Talgo vonatgyártót.

A spanyol kormány aggályait soha nem rejtette véka alá az Orbán Viktor miniszterelnökhöz közel álló üzletemberek és a magyar állam által a Corvinus befektetési alapon keresztül vezetett ajánlattal kapcsolatban. Az El País információi szerint a spanyol Nemzeti Hírszerző Központ (CNI) már 18 hónapja elemzi a magyar vevőjelöltet, ami arra utal, hogy a vizsgálatot már jóval a magyar vételi ajánlat márciusi benyújtása előtt megkezdték. Különösen problémásnak találták a Ganz-Mávag konzorcium és az orosz Transmashholding közötti kapcsolatokat.

A spanyol kormány a július 4-i 571/2023-as királyi rendelet által szabályozott védőpajzs segítségével vétózhat meg bármilyen külföldi felvásárlási ajánlatot, amelyet a világjárvány és az ukrajnai orosz invázió hatásai miatt meggyengült vállalatok védelmében hoztak létre. Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter már márciusban előrevetítette, hogy a kormány mindent megtesz a művelet leállítása érdekében.

A Talgo vonatgyártó stratégiai jelentőségét az adja, hogy mozgatható nyomtávú tengellyel tudnak vonatokat gyártani, amely lehetővé teszi a nagysebességű vonatok különböző nyomtávokon való közlekedését és az országok közötti határok átlépését. A spanyol kormány elutasító álláspontjának egyik oka az lehetett, hogy a magyar konzorciumnak orosz kötődése is lehet, és a Talgo technológiája Oroszországnak is nagy hasznára lehetne a mostani háborúban.

A Talgo a gyorsvonatok és az Intercity vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában vezető cég, jelen van többek között Spanyolországban, Németországban, Dániában, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban és Kazahsztánban. A cég fő részvényese a Trilantic magántőkealap, amely vevőt keres a részesedésére.

A Ganz-Mavag Europe Zrt. a magyar ajánlatot 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékben tette, a finanszírozást részben az állami tulajdonú Eximbank 134 milliárdos hiteléből tervezték megvalósítani. A magyar cégnek két tulajdonosa van, 45 százalékban a Corvinus Zrt. és 55 százalékban a Ganz-Mavag Holding Kft., amely a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. 100 százalékos tulajdonában van. Emögött a Solva II. Magántőkealap áll, amelynek fő részvényese Törő Csaba, és a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. kezeli, amely a Mol Nyrt. tulajdona.

A Talgo lehetséges megvásárlásáról szóló első hírek tavaly novemberben jelentek meg, és a magyar konzorcium márciusban tett nyilvános vételi ajánlatot a Talgo összes részvényére. A magyarok hamar megállapodtak a Talgo hitelezőivel, de a potenciális üzlet rögtön komoly ellenállást váltott ki Spanyolországban. A spanyol Értékpapír- és Tőzsdebizottság (CNMV) többször is további dokumentumok beadására kötelezte a magyarokat, és az eredeti határidőt is többször módosították, hogy új ajánlattevő jelentkezzen. A svájci Stadler Rail és a Skoda is érdeklődött a cég iránt, de végül a Skoda elállt az ajánlattételtől.

Közel két hónapig nem történt fejlemény az ügyben, de végül a spanyol kormány elutasította a magyarok ajánlatát. A bejelentés hatására a Talgo részvényeivel történő kereskedést néhány órára fel kellett függeszteni, és amikor újraindult a kereskedés, a részvények több mint 10 százalékos mínuszban voltak, ezzel visszaesve a tavaly novemberi bejelentés előtti szintekre. A Ganz-Mávag a vétóra reagálva bejelentette, hogy jogi lépéseket tesz Spanyolországban és uniós szinten is. A spanyol gazdasági minisztérium azonban azt közölte, hogy a döntés megfelel a külföldi működőtőke-befektetésekre vonatkozó nemzeti és uniós szabályozásoknak, valamint a belső piac védelmének.