A rákosrendezői mini-Dubaj késése

A rákosrendezői vasúti terület megtisztítására kiírt tenderek még nem zárultak le, ami késlelteti a terület átadását az arab befektetőknek.

Június végén indítottak két tendert a rákosrendezői vasúti terület megtisztítására, amelyeket az arab befektetőknek ígértek oda, de egyiket sem sikerült még lezárni. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) információi szerint a határidőket több mint két héttel kellett kitolni. Az első tender a teljes, 130 hektáros vasúti terület kármentesítésére, fakivágásra, cserjék és bokrok irtására, valamint a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására irányul, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és megfelelő elhelyezésére, maximum nettó 14 milliárd forintért. A második tender a felszín alatti szennyeződések feltárására és stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzésére vonatkozik, nettó 5,9 milliárd forint keretösszeggel.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban azt nyilatkozta, hogy a területet már idén szeptemberben szeretnék átadni a befektetőknek fejlesztésre alkalmas állapotban. Azonban az ÉKM közlése alapján ez akár két évvel is későbbre csúszhat. A MÁV Zrt. saját hatáskörben már áprilisban hozzálátott a növényzet eltávolításához és a területen lévő több mint 100 épület bontásához. A bontási hulladék elszállítása és az illegális hulladék halmok eltávolítása időigényes feladat, amelyet a növényzet benőtte, így a munka akadályokba ütközhet.

A közbeszerzések csúszása miatt egyre valószínűtlenebb, hogy a beruházás még az idei évben érdemi formában el tudna indulni. A mini-Dubajként is emlegetett fejlesztés során 175 ezer köbméter hulladékot kell elszállítani, amely helyenként 4 méter vastagságban borítja a helyszínt, és amelynek 1-3 százaléka veszélyes hulladék. Emellett két gázolaj eredetű szerves szennyezőgócot is fel kell számolni. A tervezés és egyeztetés állása egyelőre ismeretlen, mivel a Népszava kérdésére nem érkezett válasz arról, hogy megkezdődött-e a tervezés, illetve egyeztet-e a kormány megbízottjával az emirátusi befektető.

Garay Klára, a Budapesti Városvédő Egyesület elnökségi tagja arról beszélt, hogy a területen már halmokban állnak a kivágott fák, ezzel már most sivataggá alakítják a tájat, pedig még évek fognak eltelni az építkezés megkezdéséig. Az illegálisan elhelyezett hulladék mennyiségét előzetesen 190 ezer köbméterre becsülték, és az ÉKM szerint „Budapest egyik legnagyobb illegális hulladéklerakójának felszámolása zajlik”. Az általuk közölt számok alapján a felszíni hulladéklerakással érintett terület nagysága 126 425 négyzetméter (12,6 hektár).

A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírása után 24 hónap, ez további 12 hónappal hosszabbítható meg. Az ÉKM szerint, ahogy a közbeszerzéseket is egyszerre írták ki, a munkát is egyszerre végzik majd a vállalkozók. Ezért nehezen tudják majd tartani a Szijjártó Péter külügyminiszter által kijelölt céldátumot. Tavaly novemberben írtunk arról, hogy egy dubaji üzletember már tárgyal a kormánnyal arról, hogy a Mol-toronynál is magasabb felhőkarcolót építsen Rákosrendező környékére. A projekt sokakból tiltakozást váltott ki, többek között Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is kritizálták a fejlesztést ebben a formában. Az építkezést kiemelt beruházássá nyilvánították, ami gyakorlatilag szabad kezet ad a fejlesztőknek.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be az Országgyűlésnek a rákosrendezői projektről szóló törvényjavaslatot, Szijjártó Péter pedig alá is írta a szerződést a mini-Dubajról. A beruházást valószínűleg a világ legmagasabb épületének számító dubaji Burzs Kalifa tornyot is építtető Mohammed Alabaar cége, az Eagle Hill építi majd, amely Belgrádban is felhúzott egy egészen új városrészt, szintén egy volt vasúti területre. Az erről szóló törvényt már el is fogadta az Országgyűlés.