Az M100-as autópálya: Magyarország legdrágább útépítési projektje

Évtizedek óta várt beruházás kerülhet közelebb a megvalósuláshoz, amennyiben a közbeszerzési eljárást még az idén kiírják. Az M100-as autópálya, amely Esztergomot kötné össze az M1-es autópályával, minden idők egyik legbonyolultabb és legdrágább magyarországi útépítési projektje lehet.

Az M100-as gyorsforgalmi út megépítése már évtizedek óta napirenden van, és a projekt most újra életjelet mutatott. Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy a kormány stratégiai célként határozta meg, hogy minden megyei jogú városba kétszer két sávos gyorsforgalmi úton lehessen eljutni, és jelenleg már csak három város maradt, amely nem rendelkezik ezzel a kapcsolattal, köztük Esztergom.

Az M100-as autópálya 32,3 kilométer hosszan kötné össze az M1-es autópályát Esztergommal, és a tervek szerint három alagút, több völgyhíd, valamint zajárnyékoló falak és dombok építését is magában foglalja. A projekt műszaki megoldásai miatt különösen bonyolultnak és költségesnek ígérkezik, hiszen Magyarországon ritkán alkalmazott technikákat kell majd bevetni.

A beruházás költségeit néhány évvel ezelőtt összesen mintegy 350 milliárd forintra becsülték, ami kilométerenként 10,8 milliárd forintos költséget jelentene. Azonban a jelenlegi infláció és az építőanyagok drágulása miatt a költségek valószínűleg sokkal többre rúgnak, Vitézy Dávid szerint akár 500 milliárd forintra is emelkedhetnek. Ez még az M76-os gyorsforgalmi út fajlagos költségén is túltesz, amelyet korábban minden idők legdrágább gyorsforgalmi útjának minősítettek.

A projekt előrehaladása azonban nem volt zökkenőmentes. A kivitelezés korábban már úgy tűnt, hogy sínen van, de a rossz gazdasági helyzet és az orosz–ukrán háború kitörése miatt a kormány beruházási stopot hirdetett, ami az M100-as projektet is érintette. Ennek ellenére Lázár János és a projektben érintett országgyűlési képviselők a részleteket áttekintették, és a miniszter megígérte, hogy az autóút kivitelezésére még az idén feltételes közbeszerzési eljárást írnak ki.

A gyorsforgalmi út nemcsak az ingázók, hanem a teherforgalom számára is megkönnyebbülést hozna, hiszen a jelenlegi helyzetben a 40 tonnás kamionok több kistelepülésen, mint Piliscsaba vagy Pilisjászfalu, keresztülhaladva okoznak problémákat. Az új autópálya megépítése ezeket a területeket is tehermentesítené.

A közbeszerzési eljárás korábban már lezajlott, és a 32 kilométeres autópálya-szakasz egyik részének építését a Strabag, a másikat a kormányközeli Dömper Kft. vezette konzorcium nyerte el. Azonban a nehéz gazdasági helyzetre hivatkozva a projektet felfüggesztették, és azóta nem nagyon lehetett hallani róla, egészen Lázár János legutóbbi bejelentéséig. A magyar költségvetés helyzete továbbra is kihívásokkal teli, így kérdéses, hogy a közeljövőben megvalósulhat-e a projekt.