A magyar kormány fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a légitársaságok ellen

Tuzson Bence igazságügyi miniszter bejelentette, hogy az Igazságügyi Minisztérium újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatokat indít a légitársaságokkal szemben a nyári időszakban tapasztalt járatkésések és járattörlések miatt.

Az Igazságügyi Minisztérium szerint elfogadhatatlan, ahogy a légitársaságok az utasokat kezelik, ezért Tuzson Bence nyolc új vizsgálatot rendelt el, amelyek a Ryanair és a Wizzair járatait érintik. Ezzel összesen tizenegy vizsgálat van folyamatban a légitársaságokkal kapcsolatban. A légitársaságok túl szoros menetrendje miatt a reggeli járatok késése a nap végére akár többórás csúszást is okozhat, ami kihívást jelent a repterek üzemeltetőinek is.

A fogyasztóvédelmi hatóság azt vizsgálja, hogy a légi utasok jogaira vonatkozó EK-rendeletben foglaltaknak megfelelően a légifuvarozók biztosították-e az írásos tájékoztatást, az átfoglalás lehetőségét vagy a jegyár visszatérítését az utasok számára. Emellett az utasoknak joguk van meghatározott ellátásra is, amely magában foglalja az étkezést, frissítőket, szükség esetén éjszakai szállást és reptéri transzfert, valamint két ingyenes telefonhívást vagy e-mail küldési lehetőséget. Távolságtól függően 250, 400 vagy 600 eurós átalány-kártalanítást is kell fizetniük a légitársaságoknak.

Az Igazságügyi Minisztérium honlapján elérhető egy rövid tájékoztató, amely részletesen ismerteti a légi utasok jogait késés vagy járattörlés esetén.

A Wizz Air korábban közleményében a késéseket és járatkimaradásokat azzal indokolta, hogy azokat időjárási viszonyok okozták, amelyekre az európai légiirányítási rendszerek nem voltak felkészülve.

Daniel Liebhart légiforgalmi irányító, az osztrák Vida nevű szakszervezet légiközlekedési osztályának vezetője szerint az európai légiközlekedésben megszaporodott késések egyik fő oka a Hungaro Control. Emellett Robert Carey, a Wizz Air Holdings Plc elnöke a napokban távozott a légitársaságtól, hogy „más érdekeltségeivel foglalkozhasson”.

Tuzson Bence a légitársaságok gyakorlatát tűrhetetlennek nevezte, és hangsúlyozta, hogy véget kell vetni annak, hogy a légitársaságok semmibe veszik az utasok kényelmét és jogait, és adott esetben családok jól megérdemelt pihenését tegyék tönkre. A miniszter szerint az utasok nem lehetnek kiszolgáltatottak, a jogszabályokat be kell tartani, és ha a légitársaságok nem tesznek eleget jogi kötelezettségeiknek, súlyos fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak.