A „fehér arany” lesz a jövő, de a jövő még nem áll rá készen

Az elektromos autók térhódítása töretlen, az értékláncok már kiépültek, és minden pontján ádáz verseny folyik, ami megkérdőjelezheti a beruházások megtérülését és a részvényesi értékteremtést.

2023-ban globálisan közel minden hatodik eladott autó elektromos hajtásláncú volt, és előrejelzések szerint 2030-ban már majdnem minden második eladott személyautó elektromos lehet. Európában az évtized végére 90 százalékra nőhet a „tiszta” energia aránya az áramtermelésben. Kína is jelentős előrelépést tesz e téren, és az ázsiai ország dominálja a megújuló áramtermelést, az akkumulátor- és az elektromosautó-iparágakat.

Az akkumulátorgyártásban a globális összkapacitás már 2023-ban is a kereslet háromszorosát adta, és ha 2025-ig megépülne az összes bejelentett új gyár, akkor az összkapacitás a 2025-ös kereslet ötszörösére duzzadna. A piacot a kínai gyártók dominálják, a CATL közel 37 százalékos, a BYD majdnem 16 százalékos piaci részesedéssel bír.

Az akkumulátorkereslet növekedése robbanásszerű lítiumigényt generál, ami háromszorosára nőhet az évtized végére. A lítiumkitermelés jelenleg két ország, Ausztrália és Chile dominanciáját mutatja, ahol a globális kitermelés majdnem 80 százalékát adják. A lítium-karbonát jegyzése 2023-ban 14.600 dollár körül mozgott.

A lítium előállítása sóoldatokból történő kinyeréssel vagy lítiumtartalmú ércek bányászatával történik. A lítium világpiaci ára döntő tényező lesz abban, hogy lesz-e elég kitermelés a növekvő akkumulátorkereslet kielégítésére. Az akkumulátorgyártás során a lítium megkerülhetetlen alapanyagnak tűnik a következő tíz évben.

Az akkumulátorok fejlődése és a lítium iránti növekvő kereslet miatt a befektetőknek figyelemmel kell kísérniük a piaci trendeket és a lítium árának alakulását.