Amikor a kreativitás többet ér a pénznél, ott ismételten szót kértek a magyarok

3800 km 1 liter benzinnel? A technikai már megvan! A Shell Eco-marathon Európát és Afrikát felölelő megméretésén a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata két számban ért el első helyezést, saját rekordjukat megdöntve.

A Shell Eco-marathon globális menedzsere, Norman Koch szerint a jövő mérnökgenerációja már képes lenne London és Róma közötti távolságot oda-vissza megtenni 1 liter benzinnel. A versenyen megfordult ötletek, újítások a diákoknál maradnak, a Shell nem formál rájuk igényt. Az Eco-marathon története 1939-ig nyúlik vissza, amikor a Shell kutatási igazgatója fogadást kötött arról, ki tud távolabbra jutni adott mennyiségű üzemanyaggal. Az első versenyen 25 csapat indult, míg 1996-ban már több mint száz csapat állt rajthoz. Az 1988-ban a Saint-Joseph La Joliverie csapata átlépte az 1000 kilométer/literes álomhatárt, és ők tartják a 3771 km/l-es világrekordot is 2009-ből.

A versenyen belső égésű motorok mellett akkumulátoros elektromos és hidrogénüzemű üzemanyagcellás motorok is megjelennek, és két járműtípusban lehet nevezni: prototípus és UrbanConcept. Az UrbanConcept járművek közelebb állnak a közúton használatos társaikhoz, előírás például a kétajtós beszállási lehetőség, a csomagtér, az ablaktörlő és a kürt.

Idén öt versenyt terveztek, három nagyobbat és két kisebbet Kínában és Brazíliában. A magyar résztvevők, a Budapesti Műszaki Egyetem (SharkTeam), a Kecskeméti SZC Kandó Kálmán Technikum (Kandó Racing) és a Széchenyi István Egyetem (SZEnergy Team) diákjai a paddockban szorgoskodtak. A versenyen a nyílt kártyákkal játszás és az oda-vissza érdeklődés (leselkedés) inspirálóbbá teszi a fejlesztést.

Norman Koch szerint a típushibák és buktatók mindenhol ugyanazok, és azokon mindenkinek át kell esnie saját magának. A jövő technológiáit már a jelenben látjuk, de a legtöbb innováció a szoftvert érinti, és a hidrogén is "hot topic" a versenyen. Nem kell minden évben új kocsival jönni, de 4-5 évenként teljesen új platformra van szükség.

A versenyen a csapatok különböző autógyártókkal vannak összekapcsolva, és oda futnak be a fejlesztéseik. A Toyotának, a Mercedesnek és az Audinak is van olyan alkalmazottja, aki diákként megfordult az Eco-marathonon.

A nogarói pálya 1960-ban épült, és az autó- és motorsport világában is ismert helyszín. A körrekordot Alessandro Zanardi tartja 1991-ből. A pálya névadója, Paul Armagnac, a térségi autóversenyek társszervezője volt, és 1962-ben versenybalesetben hunyt el.

A győri SZEnergy Team csapatvezetője, Für Balázs szerint az év során sokat teszteltek és szimuláltak, hogy a lehető legtökéletesebb beállításokkal induljanak. A csapat az önvezető funkciókat tesztelő autonóm versenyszámban is első helyezést ért el. A zárónap délelőtti futamát versenybaleset tette izgalmassá, de a szlovák autóban ülő versenyzőnek csak az ijedtségen kívül nem esett baja.

Norman Koch szerint az Eco-marathon mottója: bármi lehetséges! A versenyen nincsenek megkötések, a meghajtókat tekintve az a három "játszik", amire a legtöbben jelentkeznek. Az ázsiai térségben óriási potenciált lát, például Indonéziából 55 csapat jelentkezett az idényre. Észak-Amerika képviselőinél a dizájn fontosságára hívta fel a figyelmet. Az egész projektben a legviccesebb és legtanulságosabb számára az, ahogyan a szabályokat próbálják értelmezni a csapatok.