Újfajta őrület hódít az utazásoknál: a fiatalok megrohanták a tengerjáró hajókat

A Covid-időszak után a tengerjáró hajók utaslétszáma már meghaladta a járvány előtti szintet, és a növekedés töretlen, különösen a fiatalok körében. A "bosszúutazások" jelensége hozzájárult a globális turizmus fellendüléséhez, és 2024-re várhatóan eléri a járvány előtti szintet. A tengerjáró hajók a turizmus egyik leggyorsabban növekvő ágazatává váltak, a becslések szerint idén 36 millióan indulhatnak hajós utakra, ami jelentősen meghaladja a 2019-es 30 millió alatti utaslétszámot.

A fiatal utazók körében a tengerjáró hajók váratlan népszerűségre tettek szert, a Z-generáció 69 százaléka érdeklődik a hajósutak iránt, ami magasabb, mint bármelyik másik korcsoportnál. A fedélzeti szolgáltatások is a fiatalabb generációk igényeit szolgálják, például Peloton-biciklikkel és brunch-bárokkal.

A hajókirándulások ár-érték aránya is vonzó lehet, a Goldman Sachs elemzője szerint 27 százalékkal olcsóbbak, mint a szárazföldi all-inclusive üdülőhelyek. A tengerjáró hajók részvényei közül többek között a Royal Caribbean, a Carnival, a Norwegian Cruise Lines és a Lindlab Expeditions forognak tőzsdén, és nemrégiben a Viking Holdings papírjait is bevezették.

A nagy hajózási vállalatok bevételei és profitjai a koronavírus-járvány közepette gyakorlatilag lenullázódtak, de a járatok újraindulása után gyors felfutás következett. A Royal Caribbean vezetősége optimista az idei évvel kapcsolatban, és már a második alkalommal emelte meg az idei évre vonatkozó profitvárakozásait.

Az elemzői ajánlások többsége optimista, a legnagyobb arányban a Royal Caribbean és a Carnival részvényeit ajánlják vételre, míg a Norwegian Cruise Lines papírjait tartásra javasolják. A Lindlab részvényeiben látják a legnagyobb felértékelődési potenciált az elemzők.

A befektetési sztori kockázatai között szerepel, hogy az iparág képes legyen-e fenntartani a jelenlegi növekedési ütemet, és hogy a kapacitásbővítések után megmarad-e a kereslet. A járvány alatt jelentős eladósodottságot felhalmozó cégeknél nagy kockázatot jelenthet, ha nem tudják megtölteni a hajókat.