A történelem legnagyobb műkincsrablásának rejtélye

Az Isabella Stewart Gardner Múzeumban történt rablás a történelem legnagyobb műkincslopása, és minden idők egyik legrejtélyesebb művészeti bűncselekménye egyben. 1990 márciusában két rendőrruhás férfi betört a bostoni múzeumba, és tizenhárom, mintegy félmilliárd dollár értékű műkinccsel távozott, köztük egy felbecsülhetetlen értékű Vermeer és több Rembrandt festmény is. A bűncselekmény máig megoldatlan, és sokan teszik fel a kérdést, vajon előbb-utóbb megtalálják-e a festményeket?

Isabella Stewart Gardner híres műgyűjtő és filantróp volt, aki a magas művészetet szerette volna hazájába elhozni. Európában szerzett műtárgyakból hatalmas gyűjteményt halmozott fel, és múzeumát is ő tervezte, ahol a műtárgyakat elrendezte, és megtiltotta, hogy azokat bárki átrendezze vagy eladja, még halála után is. Stephan Kurkjian szerint Gardner múzeuma volt akkoriban a legnagyobb magánszemély által létrehozott műgyűjtemény Amerikában. Gardner a nők politikai jogaiért is küzdött, és a múzeumban láthatóak voltak Julia Ward Howe és Ethel Smyth kapcsolódó tárgyai.

  1. március 17-én, a Szent Patrik-napi felvonulás után, amikor a város rendőrsége a tömeget figyelte, a múzeum környéke csendes volt, és csak két őr volt szolgálatban. A tolvajok rendőrnek álcázva jutottak be, megbilincselték az őröket, és 81 perc alatt tizenhárom műtárgyat vittek el. A lopás Anne Hawley múzeumigazgatói kinevezése után történt, aki pénzügyi nehézségekkel küzdött, és a biztonsági rendszer frissítése helyett a klímaberendezésre költött.

Az ellopott műalkotások között volt Johannes Vermeer A koncert című festménye és Rembrandt Vihar a galileai tengeren című alkotása is. A tolvajok nem tűntek műértőnek, mivel értékes műveket hagytak a helyükön, és véletlenszerűen válogattak a gyűjteményből. Edouard Manet Chez Tortoni című festményének eltűnése különösen rejtélyes, mivel a mozgásérzékelők nem rögzítették a tolvajokat a festmény helyszínén.

A nyomozók szerint a rablást egy megbízó rendelhette meg, és a műkincsek drogügyletek vagy tárgyalások során biztosítékként szolgálhattak. A gyanúsítottak között volt Rick Abath múzeumőr is, aki a rablás éjszakáján szolgálatban volt, és aki nem érdeklődött a művészet iránt. Myles Connor, aki korábban egy Rembrandtot lopott el egy másik bostoni múzeumból, szintén gyanúsított volt, de ő alibivel rendelkezett.

A rablás óta több mint harminc év telt el, és bár az FBI szerint a tolvajok már elhunytak, a műkincsek helyzete továbbra is ismeretlen. William Youngworth állította, hogy tudja, hol vannak a művek, de az FBI-razzia nem hozott eredményt. A múzeum 10 millió dolláros jutalmat ajánlott fel a műtárgyak visszaszerzéséhez vezető információkért. Az üres keret, amely Rembrandt Vihar a Galileai-tengeren című festményének kiállításhoz szolgált, máig emlékeztet a rejtélyes, megoldatlan műkincsrablásra.