A Great Wall Motor bezárja európai központját

A kínai Great Wall Motor (GWM) müncheni képviselete, amely 2021 óta működött, augusztus végén megszűnik, és mind a száz alkalmazottat elbocsátják. A bezárás oka a villanyautók iránti kereslet elmaradása, az élesedő árverseny, valamint az Európai Unióban tervezett kínai villanyautókra kivetendő vámok esetleges bevezetésével kapcsolatos kockázatok.

A GWM autóit továbbra is meg lehet majd vásárolni Európában, többek között Németországban, Nagy-Britanniában, Írországban, Bulgáriában, a Balti-országokban és Svédországban. Az alkatrészellátást és egyéb tevékenységeket a jövőben közvetlenül a gyár fogja intézni. A vállalat gyárépítési tervei felgyorsulhatnak, és a lehetséges helyszínek között Németország, Csehország, valamint Magyarország is szerepel.

A cég tervezi, hogy belső égésű motorral szerelt, valószínűleg hibrid típusokkal bővíti kínálatát Európában, hogy ellensúlyozza az elektromos modellekre tervezett uniós vámokat. A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a müncheni iroda munkakörnyezete mérgező volt, ahol a kínai központ dominanciája érvényesült, és nem ismerték el az európai dolgozók szakértelmét. Steffen Cost, a müncheni iroda vezetője szerint a munkakörnyezet intenzív volt, ami nem mindenki számára volt ideális.

A Dataforce piacelemző cég adatai szerint a GWM az idei év első négy hónapjában 1621 járművet adott el Európában, ami több mint az előző év azonos időszakában, de elmarad a várakozásoktól. Az Ora 03 kiskategóriás típus volt a legkeresettebb, amelynek kedvezményes alapára Németországban 27 ezer euró volt, és 1149 példány talált gazdára április végéig. A cég hamarosan bemutatja az Ora 07 középkategóriás modellt is, amelyet a müncheni központ bezárása ellenére Németországban és Nagy-Britanniában is értékesíteni fognak.

A Manager Magazin német üzleti lap bennfentes információkra hivatkozva írja, hogy a társaság állítólag teljesen leállítja az európai terjeszkedést, de nem vonul ki teljesen a kontinensről. A Great Wall Motors május 28-án értesítette az alkalmazottakat és üzleti partnereket a müncheni központ bezárásáról és az elbocsátásokról. A döntés hátterében a cég stratégiájának átalakítása és költségcsökkentési szempontok állhatnak, valamint az is, hogy nem igazán fogynak a kínai autók Európában. A korábban tervezett új piacokra terjeszkedés azonban egyelőre lekerült a napirendről. Az Európai Unió azon szándéka, hogy büntetőadókat vetne ki, túl sok bizonytalanságot jelent azon cégek számára, amelyek elektromos modelleket is tartanak a kínálatában.