A Fidesz Facebook-költései messze meghaladják a többi pártét a kampányban

Az RTL Híradó által végzett számítások szerint a Fidesz a kampány első hetében százszor többet költött Facebook-hirdetésekre, mint a Momentum, és ezerszer többet, mint a Demokratikus Koalíció (DK).

A Political Capital választási szakértője, László Róbert szerint, míg az országgyűlési választásokon vannak költési korlátok, addig az európai parlamenti és önkormányzati választások előtt nincsenek ilyen előírások, így a pártok annyit költhetnek, amennyit csak tudnak. A Fidesz esetében ez jelentős összegeket jelent: a kampány első hetében, április 19-25. között majdnem 25 millió forintot fordítottak a saját Facebook-oldaluk népszerűsítésére.

A pártok nem részesülnek állami támogatásban a kampányra, és így nem is kötelesek elszámolni a költéseikkel. Ez különösen a kisebb pártok számára jelenthet akadályt, mint például a Tisza Pártnak, amelynek Magyar Péter szerint nem lesznek plakátjai, mivel nincs rájuk pénzük.

Az RTL információi szerint a törvényi költési limit csak az utcai plakátok kihelyezésére vonatkozik, a közösségi médiában futtatott hirdetéseket az Állami Számvevőszék nem számolja a kampányköltések közé. A Fidesz jelöltjei közül Szentkirályi Alexandra főpolgármester-jelölt kapta a legtöbb támogatást, közel 12,5 millió forint értékben, míg Orbán Viktor, aki nem is indul ezen a választáson, 5,5 millió forint értékű hirdetésben részesült.

A DK ezzel szemben csak kicsit több mint 1,4 millió forintot költött Dobrev Klára és Molnár Csaba európai parlamenti képviselők posztjainak hirdetésére, pontosabban Molnár Csaba posztjaira 1.257.641 forintot, míg Dobrev Kláráéra 148.110 forintot. A Fidesz üzeneteit közvetítő Megafon Központ, amely mostanában főként Magyar Péter lejáratásával foglalkozik, még a Fidesznél is többet, 46,5 millió forintot költött a Facebookon a kampány első hetében.

Az önkormányzati választásokon indulók számára szinte semmilyen finanszírozási szabályrendszer nincs, nem jár állami támogatás, és nincs szabályozva, hogy a helyi jelöltek kampányát ki és mi módon segítheti. A jelöltek forrásigényének szabályozatlanságára példa a XVIII. kerület Fidesz erős emberének, Lévai István Zoltánnak az idő előtti bukása, aki már 2023-ban megkezdte felkészülését az idei polgármester-választásra, és pénzt ígért, ha a Kutyapárt is állít helyi polgármesterjelöltet.