A használt Dacia Duster kockázatai és lehetőségei

A Dacia Duster második generációjának használt példányai népszerű választásnak számítanak a magyar piacon, de vajon mennyire megbízható egy ilyen, már 240 ezer kilométert futott terepjáró? A forgalmas budapesti Rákóczi úton teszteltük a négyéves, 1,5 literes turbódízel motorral szerelt modellt, hogy kiderítsük, milyen állapotban van a Flottaman Zrt. által használt és most eladásra kínált jármű.

A Dacia Duster az elmúlt másfél évtizedben olyan népszerűvé vált Magyarországon, hogy a márka új generációjának megjelenése alkalmából megvizsgáltuk, milyen egy alaposan használt példány. A tesztelt autó futóműve zajos, a nagy ballonos kerekek pedig ugrabugrálnak, a hátsó futómű pedig korlátait mutatja. Az utastérben a futómű és a gumiabroncsok zaján túl az üzemanyagtartály alacsony nyomású szivattyújának búgása is hallható. A vezetőülés kényelmes, a kezelőszervek egyszerűek, és a rádió alapfunkciókkal rendelkezik, de a kormánybevonat még mindig jó állapotban van.

A Duster népszerűségét az is mutatja, hogy a Használtautó.hu-n több mint háromszázhatvan példányt hirdetnek belőle. Az árak 2 millió forinttól kezdődnek az első generációs, magas kilométerszámú példányokért, míg a második generációs modellek 3,8 millió forinttól találhatók meg. A kínálatban a 1,0 TCe benzines motoros változatok is megtalálhatók, amelyek teljesítményben a régi 1,6-os szintjén mozognak.

A Duster terepképességei is vonzóvá teszik, hiszen a szabadmagassága 217 milliméter, és a karosszériát fém takarólemez védi. Aki jobb terepképességre vágyik, az összkerékhajtású változatot is választhat, bár ennek szabadmagassága kisebb a hátsó differenciálmű miatt.

A tesztelt Duster 1,5 dCi motorja nem szenved a korábbi generációk hajtókarcsapágy-problémáitól, és a motor teljesítménye is megfelelő. Az AdBlue rendszerrel azonban problémák adódhatnak, különösen hideg időjárási körülmények között, ahogy azt Bertici Attila tapasztalta szibériai túrája során. A gyár a 2023-tól gyártott modelleknél már változtatott a tartály elhelyezésén.

A szervizben a Duster állapotát vizsgálva kiderült, hogy a jármű rendszeresen megfordult terepen, de a karosszéria nem sérült. A futómű és a lengéscsillapítók még eredetiek, ami jó jel egy ilyen kilométerszámmal rendelkező autó esetében. A vezérlést 150 ezer kilométernél cserélték, a féktárcsákat és betéteket pedig 100, illetve 186 ezer kilométernél. A turbó enyhén olajos, de a számítógépes ellenőrzés és a próbaút alapján hibátlanul működik.

A Dacia Duster második generációja az Euro NCAP töréstesztjén három csillagot kapott, ami a kategóriájában elfogadható eredmény. A román–francia autók tervezési filozófiája szerény műszaki megoldásokat kínál kevés pénzért, és aki ezt elfogadja, valamint átvizsgálás után vásárolja meg a használt Dusterét, az nem fog csalódni.