A műanyaghulladék több mint feléért 56 cég a felelős, a Coca-Cola vezeti a listát

Egy friss kutatás kimutatta, hogy a műanyaghulladék és a műanyaggyártás között közvetlen összefüggés van, és a bolygón található beazonosítható műanyaghulladék több mint felét 56 vállalat termeli, az EurekAlert szerint.

A Science Advances folyóiratban közzétett tanulmány alapján minden 1 százalékos növekedés a műanyaggyártásban 1 százalékos növekedést eredményez a környezet műanyagszennyezésében. A kutatás során megállapították, hogy a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket előállító cégek aránytalanul nagyobb mértékben járulnak hozzá a műanyagszennyezéshez, mint a háztartási és kiskereskedelmi szektorok. Ez a tanulmány az első, amely robusztusan számszerűsíti a műanyaggyártás és a környezetszennyezés globális kapcsolatát.

A kutatást több tucat egyetem tudósai végezték el az Amerikai Egyesült Államokban, Ausztráliában, a Fülöp-szigeteken, Új-Zélandon, Észtországban, Chileben, Svédországban, Kanadában és az Egyesült Királyságban. A vizsgálatok eredményeként azonosították azt a 56 globális vállalatot, amelyek a legnagyobb mértékben felelősek a műanyagszennyezésért. A lista élén a Coca-Cola Company áll 11 százalékkal, majd a PepsiCo 5 százalékkal, a Nestlé és a Danone 3-3 százalékkal, valamint az Altria/Philip Morris International 2 százalékkal következik. Ezek a vállalatok főként élelmiszer-, ital- és dohánytermékek gyártásával foglalkoznak.

Az adatokat öt éven át gyűjtötték 84 ország 1576 márkafelülvizsgálatából, amelyeket önkéntesek végeztek hulladékeltakarítások során, és dokumentálták a talált szennyeződéseken lévő márkákat. Több mint 200 ezer önkéntes vett részt az adatgyűjtésben, amelyet a Break Free From Plastic és az 5 Gyres TrashBlitz alkalmazásokon keresztül nyújtottak be.

A kutatás rámutat arra, hogy a műanyaggyártás csökkentése a gyorsan fejlődő fogyasztási cikkek területén életképes megoldást jelenthet a globális műanyagszennyezés problémájára. Win Cowger, a The Moore Műanyagszennyezési Kutatóintézet kutatási igazgatója szerint a műanyaggyártás és a környezetszennyezés közötti kapcsolat felismerése megdöbbentő volt. Hozzátette, hogy a nagy márkák erőfeszítései ellenére sem látható pozitív hatás, de reményt ad, hogy a gyorsan mozgó fogyasztási cikkeket gyártó cégek, ha csökkentik műanyagtermelésüket és a tartósabb, újrafelhasználható termékek felé fordulnak, erős pozitív hatást gyakorolhatnak a környezetre.