Sajnálom, hogy a Telex, a minisztériumból ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit, noha én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni

- ezekkel a szavakkal kommentálta Lázár János a lapnak azt a táblázatot, amelyben saját kézzel ellátott megjegyzésekkel kommentálta, hogy mely futó projektek álljanak le. A beruházásokat a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) már többségében az építési miniszterhez hű csapata állította össze összesen nyolcvan, javarészt fővárosi és agglomerációs fejlesztésből.

Az NKK emberei három kategória szerint csoportosították a projekteket:
  • folytatásra javasolt (30),
  • lezárható, de magas érdeksérelemmel jár - akár politikai kockázat, akár visszafizetési kényszer (12),
  • alacsony érdeksérelemmel lezárható (32).
Lázár János azonban még ennél is sokkal szigorúbban döntött.
Mindösszesen 8 esetben ítélte folytatásra érdemesnek a beruházásokat, és csak 11 esetében bizonytalandott el, és jelezte megbeszélendőnek vagy tett oda kérdőjelet.

"Leghangosabban" azonban éppen - a Telex értékelése szerint - Fürjes Balázs "szerelemprojektjét utasította el. A volt Budapest és agglomerációs fejlesztési államtitkár a bel-budai Városmajort újítaná meg, amelyhez Lázár János ellentmondást nem tűrő módon azt véste oda, hogy

SOHA! NEM!

A lap a határozott reakcióval kapcsolatban megjegyezte, hogy Lázár János és Fürjes Balázs rivalizál egymással egy ideje, amelyben hol az egyik, hol a másik jut előnyhoz. A szóban forgó beruházással kapcsolatban pedig az NKK szakemberei a folytatásra voksoltak. Határozottsággal kaptak más fontos projektek is pirosjelzést:

  • a Gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezése, amely már 15 százalékon állt, és eddig 5,8 milliárdot költöttek rá, itt is folytatást javasoltak pedig;
  • a megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztéséne, amely ráadásul 60 százalékon állt.
A lezárás mellett döntött a miniszter más, folytatásra ítélt programok esetében is:
  • a Gellért-hegyi közpark megújítása, 30 %-on állt,
  • a csepeli-soroksári és a szentendrei HÉV összekötésének (azaz az 5-ös metró) tervezése, ez 38 százalékon állt,
  • a csepeli-soroksári HÉV Kálvin téri meghosszabbításának tervezése, ami most 16 százalékon állt,
  • agglomerációs-budapesti kerékpáros hálózati stratégia folytatása, amely 75 százalékon állt.

Azonban nemcsak budapesti projektekre sújtott le Lázár János szigora. Nem kegyelmezett egy debreceninek sem. Lezárásra ítélte a miniszter az NNK szakembereivel

  • a debreceni Velodrom tervezésének folytatását,
  • míg a hortobágyi deportálások emlékhelye és a Recski Nemzeti Emlékpark pedig kérdőjelet kapott a minisztertől.

A teljes táblázat a miniszteri széljegyzetekkel az alábbi linken érhető el.

A kiemelt kép forrása: Fürjes Balázs Facebook-oldala