December 17-én, szombaton üzemkezdettől újraindul a forgalom a Lillafüredi Erdei Kisvasúton (LÁEV) - írja közleményében az Északerdő Zrt.

Az írás szerint az újraindítás azért lehetséges, mert

a 2020-ban kezdődött komplex felújítás a végéhez ért,

már csak kisebb javítások vannak hátra, amelyek a menetrend szerinti közlekedés beindítását nem akadályozzák. A menetrend szerinti járatokon felül

december 17-én és 18-án, valamint 25-én és 26-án elindul a Lillafüredi Fényvonat is.

Ezeken a napokon kora este karácsonyi díszbe öltözött szerelvényekkel lehet majd utazni. A szerelvények feldíszítésében részt vett a korábbi Mikulásvonatokat üzemeltető Diósgyőrért Közhasznú Alapítvány is – tette hozzá.

Leszögezik, a vonatok újraindulásával egy időben megnyílik Lillafüreden a tóparti sétány, amit a munkavégzés idejére zártak le.

A LÁEV járatai január 8-ig naponta, négy vonatpárral közlekednek, majd tavaszig csak hétvégéken és ünnepnapokon– zárul a közlemény.

A lillafüredi kisvasutat 1920 februárjában kezdték el építeni, és november 14-én adták át.

A Szinvavölgyi Erdei Vasút a Miskolc-Fáskert - Diósgyőr - Lillafüred - Garadna vonalon haladt, 17,7 kiméter hosszban. 1921-1922-ben építették a szárnyvonalakat. Elsőképp a három kilométeres Majláth - Ládi fatelep vonalat, amellyel megteremtették a fővasúttal való összeköttetést. Utána készült a Lillafüred - Kerekhegy vonal. A következő szakasz a tizenegy kilométeres Diósgyőri Papírgyár - Mahóca szakasz volt Parasznyai szárnyvonal néven. Majd a négy és fél kilométereses Tatárároki szakasz épült meg a Ládi fatelep - Vásárhelyi rakodó között.

A fejlődés évei

1924. május 3-án indult a személyforgalom. Kezdetben a teherkocsikra padokat szereltek, s készen állt a nyitott, nyári személykocsi.

1927-ben, a Palotaszálló építésekor a jelentős pályakorrekcióra került sor: a Lillafüred – Hámor elnevezésű megállóhelyet délebbre helyezték, mely a Lillafüred állomás nevet kapta, ahol egy régi családi ház kiegészítésével, emeletráépítéssel készült el a mai állomásépület (ekkor jött létre a 120 méteres alagút is Garadna felé). Ugyanebben az évben készült el a Fáskert Szent Anna tér közötti városi szakasz is.

1929-től kezdték el használni a Lillafüredi Állami Erdei Vasút nevet a Szinvavölgyi helyett.

1934-ben a Tatárároki vonal forgalmát kedvezőtlen vonalvezetése miatt megszüntették, a pályát elbontották. 1940-ben épült a Parasznyai szárnyvonal 4 km-es folytatása, a Mahóca - Taksalápa szakasz. 1946-1947-ben érte el mai kiépítettségét a Parasznyai szárny, elérkezve Farkasgödör - Örvénykőre.

Átalakulás, majd leépülés

A szocializmus évei alatt a fővonalat két lépcsőben visszavágták. Először 1973-ban csak a Szent Anna tér és a Fáskert között számolták fel a kisvasutat, így az alsó végállomás visszakerült az eredeti helyére, Fáskertbe. 1978-ban aztán a Fáskertig vezető pályát is elbontották, ekkor alakult ki a jelenlegi városi állomás a Dorottya utcán.

A teherszállítás a kisvasúton a hatvanas évektől folyamatosan vesztett jelentőségéből, a nyolcvanas évektől már a személyszállítás volt előtérben, 1991-től pedig teljesen megszűnt a teherszállítás. Több szárnyvonal is megszűnt. Mára a fővonal (Dorottya utca- Lillafüred-Garadna) mellett még a Mahócai szárnyvonal üzemel, itt azonban csak időszakosan közlekednek szerelvények.

Száz évvel az átadást követően 2020-ban aztán megkezdődött a megmaradt vonal újjáépítése.

A munkák során az állomásépületek, a szerelvények és – ahogyan írtuk – a pálya is megújult, így már csak a Mahócai szárnyvonal maradt a régi állapotban, azon viszont menetrend szerint nem, csupán alkalmilag közlekednek vonatok.

Fotó: kisvasut.hu