A Google anyavállalata osztalékfizetésbe kezd

Erős első negyedéves eredményeket jelentett a Google anyavállalata, az Alphabet, amely először a története során osztalékfizetésbe kezd, és jelentős sajátrészvény-vásárlási programot indít, ami az részvényesek örömére szolgált. Az Alphabet részvényei 14 százalékot ugrottak a tőzsdei nyitás előtti indikatív kereskedésben.

Az Alphabet 93,5 milliárd dolláros bevétellel zárta az első negyedévet, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és meghaladta az elemzői várakozásokat. A keresésekhez kapcsolt bevételek 14 százalékkal, a YouTube hirdetési bevételei közel 21 százalékkal, míg az előfizetésekből és eszközökből származó bevételek közel 18 százalékkal nőttek. A Google Cloud bevételei 28 százalékkal emelkedtek, 9,6 milliárd dollárra, és most termelt először nyereséget a cégnek, közel 1 milliárd dollár értékben.

A működési eredmény 25,5 milliárd dollárra rúgott, ami 46 százalékos emelkedést jelent év/év alapon. A költségkontrollnak és a racionalizálásoknak köszönhetően a k+f költségek 3 százalékkal, a marketingköltségek 2 százalékkal csökkentek, az általános és adminisztratív költségek pedig közel 20 százalékkal estek. A hirdetési üzletág 27,9 milliárd dollárral járult hozzá a csoport működési eredményéhez, míg a cloud üzletág 900 millió dolláros üzemi eredménnyel bár kis súlyt képvisel, az eredménye ötszöröződött az egy évvel ezelőtti szinthez képest. Az "other bets" szegmens 1 milliárd dolláros mínuszt termelt.

A nettó eredmény 23,6 milliárd dollár lett, ami 57 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest, az egy részvényre jutó eredmény pedig 1,89 dollárt ért el, jelentősen felülmúlva az elemzői várakozásokat. Az osztalék negyedévente 0,2 dollár lesz részvényenként, ami a jelenlegi árfolyammal számolva 0,5 százalékos osztalékot jelent. A vállalat további 70 milliárd dollárnyi részvényt tervez visszavásárolni.

Az Alphabet a mesterséges intelligenciába és a generatív AI-funkciókba való beruházásokkal kívánja megőrizni felhasználói bázisát, és a vezérigazgató, Sundar Pichai szerint a cég jól van pozícionálva az AI-innováció következő hullámára. A befektetők a negyedéves jelentés előtt aggódtak a core hirdetési üzletág növekedésének fenntarthatósága és az AI-beruházások hatása miatt, de a ChatGPT előretörésével kapcsolatos félelmek ellenére ezek a számok még nem tükröződnek az eredményekben. A YouTube 8,1 milliárd dolláros árbevételt hozott, amihez hozzájárultak az élő sportközvetítések, a reklámblokkolók elleni küzdelem, valamint a Shorts, a rövid videók platform sikere. Összességében így a videómegosztó két éve a legerősebb növekedést érte el.

A befektetők, úgy tűnik, igen jól fogadják az eredményt: a részvény árfolyama már eddig is örökös csúcson volt, és a jelentés nyomán további 230 milliárd dollárt tesz hozzá a cég piaci értékéhez, ami így átlépi a 2000 milliárdos álomhatárt, és a Nvidiát visszaelőzve a világ harmadik legnagyobb tőzsdei cége lehet a Microsoft és az Apple után.