Központi ajánlások a gimnáziumi felvételikhez: Elitizmus vagy szükséges szűrés?
A tankerületi fenntartású gimnáziumok központi írásbeli felvételi vizsgákhoz kaptak ajánlásokat a minimálisan elvárt pontszámokra vonatkozóan, ami vitákat váltott ki az oktatási közösségben.
A tankerületi fenntartású gimnáziumok az idei tanévben központi ajánlást kaptak a felvételi vizsgákon elérendő pontszámokkal kapcsolatban. Az ajánlás szerint a négy évfolyamos képzés esetében minimum 50 pontot, a nyelvi előkészítőnél 60 pontot, míg a hat évfolyamos képzéseknél 70 pontot érdemes elérni a 100-ból azoknak a tanulóknak, akik gimnáziumokba szeretnének bekerülni.
Az Oktatási Hivatal adatai szerint tavaly a nyolcadikos általános iskolások 47,8 százaléka 50-nél kevesebb pontot ért el a központi írásbelin, míg a hatodikosok közül csupán 23,15 százalékuk szerzett 70 vagy ennél magasabb pontszámot.
Kivételt jelentenek azok a gimnáziumok, amelyek részt vesznek az Arany János Programban vagy a Honvéd Kadét Programban, mivel ezeknél nincs központi elvárás az írásbelin elért eredményekről.
A Klebelsberg Központ (KK) elismerte, hogy az intézmények megkapták az ajánlást, de minden esetben az iskola dönt arról, hogy ezt mennyiben veszi figyelembe. A KK szerint az ajánlás célja a gimnáziumi képzés presztízsének növelése, és hogy a diákok a megfelelő helyen tanuljanak, akár a gimnáziumokban, akár a szakképzésben.
Az Oktatási Hivatal adatai szerint azonban pont a szakképzésben nagyobb a lemorzsolódás aránya, 7,67 százalék, míg a gimnáziumokban csupán 1,05 százalék.
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője szerint az ajánlás elitista szemléletet tükröz, amely szerint a gimnáziumok csak a legjobbaknak, a kiváltságosoknak valók. Szerinte ez a megközelítés nem szolgálja az esélyteremtést az oktatásban.
Miklós György, a Szülői Hang Közösség képviselője szerint az ajánlás a szakképzés felé tereli a gyerekeket, holott a tanulók és az ország hosszú távú érdeke a gimnázium és a felsőfokú végzettség támogatása lenne. A presztízst nem az ajánlásokkal, hanem az oktatás minőségének javításával lehet emelni.
A gimnáziumok rangsorát idén a budapesti Eötvös József Gimnázium vezeti, míg a második helyen az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziuma, a harmadikon pedig a tavalyi győztes, a Fazekas Mihály Gimnázium áll.