Jelentős létszámcsökkenés a magyarországi akkumulátorgyárakban

Az utóbbi hónapokban jelentős létszámcsökkenés történt a magyarországi akkumulátorgyárakban, különösen a Samsung és az SK cégeknél, miközben az iparág jövője bizonytalan marad.

A Samsung és az SK akkumulátorgyárai az elmúlt hónapokban jelentős létszámcsökkenést tapasztaltak. A Samsungnál 234 fővel, míg az SK két cégénél összesen 350 fővel csökkent az alkalmazottak száma, ami 6% és 8%-os csökkenést jelent. A Telex becslése szerint a munkaerő-közvetítőn keresztül foglalkoztatott dolgozókkal együtt valószínűleg több ezer álláshely szűnhetett meg az iparágban.

Az SK közleménye szerint a létszámcsökkenés ideiglenes, és nem történt csoportos leépítés. Az SK hangsúlyozta, hogy a korábban kölcsönzött munkaerő egy részét már nem veszik igénybe, és tömeges munkaerő-felvétel jelenleg nincs. Az SK On Hungary az elektromosautó-ipar pillanatnyi lelassulását átmeneti ciklikus folyamatként értékeli, és mindent megtesznek a munkatársaik megtartása érdekében.

Ismert, hogy Európában 2023-ig robbanásszerűen törtek előre az elektromosjármű-értékesítések, az utóbbi időben azonban először megtorpantak, majd elkezdtek visszaesni, mivel több állam is kivezette az EV-vásárlásokat vonzóvá tévő állami támogatásokat. A magyarországi leépítések ennek egyenes következményei.

A CATL azonban továbbra is növeli a dolgozói létszámot, május végi 96-ról augusztus végéig 167-re növelték a munkavállalói létszámot.

Az iparági statisztikák szerint az akkumulátorgyártás teljesítménye idén augusztusig folyamatosan csökkent, de a szezonálisan kiigazított adatok alapján május óta ismét növekedés tapasztalható. Az elektromos autók iránti kereslet az elmúlt évben csökkent vagy stagnált, miközben a hibrid autók iránti kereslet nőtt.

A jövőbeli kilátások azonban továbbra is bizonytalanok. Az iparágban várható minimálbér-emelés további kihívást jelenthet a gyárak számára, különösen a stagnáló vagy csökkenő kereslet mellett. Székely Tamás, az SK üzemeiben jelen lévő Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a cégek most alacsony kapacitáson működve kivárják, amíg újra több megrendelést kapnak az autógyáraktól, de kérdés, meddig hajlandóak erre.