Az M1-es autópálya bővítése: Kezdés 2025-ben, befejezés 2029-re
Az M1-es autópálya nagyszabású bővítése és felújítása 2025 szeptemberében kezdődik, és 2029-re fejeződik be, amely során az M0-tól Győr felé 80 kilométeren 2x3 sávosra bővül az út.
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) által vezetett projekt keretében az autópálya mindkét oldalán intelligens leállósávokat (ITS) alakítanak ki, amelyeket a forgalmi helyzettől függően nyitnak meg balesetek, csúcsforgalom vagy útmunkák esetén.
Az előkészítő munkálatok már idén ősszel megkezdődtek, amelyek során védett növényeket telepítenek át, közműveket váltanak ki, és régészeti feltárásokat végeznek. Az elválasztósávban lévő sövényeket megszüntetik, helyükre betonelválasztó elemek kerülnek vízelvezető rendszerrel. A zöld felületek nem tűnnek el teljesen, a kerítéshez közelebb telepítenek fákat és cserjéket.
A munkaterület átadása a vállalkozónak folyamatosan zajlik, és a szükséges engedélyek kiadása is folyamatban van. Ha ezek megvannak, valamint egyeztették a forgalomtechnikai terveket, akkor tudnak nekiállni a folyamatnak.
A közlekedésbiztonság érdekében átlagsebesség-mérés bevezetését és új forgalomfigyelő kamerák telepítését tervezik. A projekt részeként a pihenőhelyeket is modernizálják.
Az M1-es bővítését nyolc fejlesztési szakaszra osztották, amelyek során folyamatosan biztosítják a 2x2 sávos forgalmat. Az M7-es autópálya bővítése 2027-ben, az M200-as építése pedig 2028-ban kezdődik meg. A teljes fejlesztési időszak 2025-től 2034-ig tart, amely során 299 kilométeren bővítik a meglévő pályákat, és 279 kilométer új gyorsforgalmi utat építenek. A fejlesztések értéke meghaladja a 4 ezer milliárd forintot.