A Volkswagen költségcsökkentési tervei és a dolgozók tiltakozása
A Volkswagen jelentős költségcsökkentési intézkedéseket tervez, amelyek több tízezer munkahely megszűnését eredményezhetik Németországban. A szakszervezetek tiltakoznak, és sztrájkokat helyeztek kilátásba.
A Volkswagen-konszern drasztikus költségcsökkentési intézkedéseket fontolgat, amelyek részeként legalább három németországi gyár bezárását tervezik. Ezek a gyárak Zwickauban, Chemnitzben és Drezdában találhatóak. Az intézkedések több tízezer munkahely megszűnését eredményezhetik, és a fennmaradó dolgozók bérének 10%-os csökkentését is magukban foglalják. A bérek emelését két évre befagyasztanák, ami összességében 18%-os bércsökkenést jelenthet az alkalmazottak számára.
A költségcsökkentési intézkedések hátterében a kínai verseny erősödése, az elektromos járművek iránti kereslet csökkenése és a magas termelési költségek állnak. A Volkswagen vezetősége szerint ezek az intézkedések szükségesek a versenyképesség megőrzése érdekében, míg a szakszervezetek a menedzsment hibáit okolják a helyzetért.
A Volkswagen dolgozói és szakszervezetei tiltakoznak a tervezett intézkedések ellen. Több németországi üzemben figyelmeztető munkabeszüntetéseket tartanak, és sztrájkokat helyeztek kilátásba, amennyiben nem sikerül megállapodniuk a vezetőséggel. Az igazgatótanács és a szakszervezetek közötti tárgyalások folytatódnak, bár kevés az esély a megállapodásra.
A német kormány felszólította a Volkswagent a munkahelyek megmentésére, Olaf Scholz német kancellár is aggodalmát fejezte ki a tervek kapcsán. Wolfgang Büchner helyettes kormányszóvivő tolmácsolta a kancellár szavait, miszerint „a múltbéli esetleges rossz vezetői döntések nem mehetnek a munkavállalók rovására”.
A Volkswagen nehéz időszakon megy keresztül, és a szakszervezetek szerint a menedzsment hibái, köztük az elhibázott elektromos autós stratégia és a rossz árpolitika állnak a problémák hátterében. A dolgozók bírálták a menedzsmentet, amiért nem mutattak be világos jövőbeli stratégiát, annak ellenére, hogy ígéreteket tettek egy új tervre.
A dolgozók sztrájkra készülnek, decembertől meg akarják bénítani a VW üzemeit. A zwickaui e-autógyár is érintett, ahol több ezer munkavállaló vonult a gyárkapukhoz, jelezve, hogy "jelenleg egyetlen hely sincs biztonságban".
Thomas Schaefer, a VW márkaigazgatója szerint a német gyárak nem elég termelékenyek, és 25-50%-kal a tervezett költségek felett vannak, ami azt jelenti, hogy egyes telephelyek kétszer olyan drágák, mint a versenytársaké. Az elmúlt időszak rossz hírei után a német vállalat értéke 2010-es szintre esett vissza, amely jelenleg 50,22 milliárd dollár.