Fejlesztik a Liszt Ferenc Repülőtér közúti elérhetőségét
A kormány döntése alapján megkezdődik a Liszt Ferenc Repülőtér és Budapest közötti közúthálózat fejlesztése, amelynek célja a repülőtér jobb közúti elérhetőségének biztosítása.
A kormány elrendelte a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti elérhetőségének javítását célzó projekt területszerzési és terület-előkészítési feladatainak megindítását. A projektet Lázár János építési és közlekedési miniszter fogja felügyelni, aki felelős a területszerzés és terület-előkészítés megindításáért, beleértve az építési engedélyt és a kisajátítási terveket is.
A kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárást a kiviteli tervek rendelkezésre állását követően kell megindítani. Az ajánlati árak ismeretében Lázár János készít előterjesztést a kormány részére a beruházás folytatásához szükséges források mértékéről és ütemezéséről.
A határidők tekintetében a közbeszerzést a kiviteli tervek rendelkezésre állását követően 90 napon belül kell megindítani, míg a kormányelőterjesztést az ajánlatok kiértékelése után kell elkészíteni.
A projekt környezeti hatásvizsgálati eljárása szeptemberben indult, és közmeghallgatás is történt. A fejlesztés az Üllői út-Határ út csomóponttól Budapest közigazgatási határán kívül, a Market Central csomópontjáig terjed. Szélesítik és javítják a keresztirányú közúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolatokat, kialakítják a szükséges zajvédelmet, és növelik a zöldfelületet. Ezzel „egységes, korszerű, nagyvároshoz méltó” utat hoznak létre. A dokumentum kiemeli, hogy a beruházás nem növelheti a belváros közúti terhelését, és a külső kerületekből és az agglomerációból beáramló forgalom sem nőhet.
A felújítások kezdete legkorábban 2026-ban várható, a teljes beruházást 3,5-5 év hosszúra becsülik, legkorábban 2030-ban adhatják át a forgalomnak.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője kritikát fogalmazott meg, amiért a kormány ismét a repülőtéri gyorsforgalmi út fejlesztéséről hozott döntést, miközben a vasúti bekötésről évek óta semmilyen döntés nem születik. Pedig elmondása szerint már a tervek és az engedélyek is megvannak hozzá. „Ezért a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vasúti bekötésének az ügyét is a Fővárosi Közgyűlés elé viszem, még ha a megoldás kulcsa nyilván a kormányzat kezében is van” – írta.