Kisautók a szorítóban: drágulás és választékcsökkenés

A kisautók piaca válságban van, a választék folyamatosan csökken, az árak pedig emelkednek. A Jato vállalat elemzése szerint 2024-re a kínálat majdnem a felére zsugorodik, ami aggasztó a kisautók iránt érdeklődő vásárlók számára.

A megfizethető kisautók egyre ritkábbak a piacon. Németországban 2019-ben még közel két tucat kisautó-modell közül választhattak a vásárlók, de a jövőre nézve már csak a jelenlegi kínálat fele lesz elérhető. Ez a tendencia Magyarországon is érzékelhető. A gyártók számára a kisautók nem kifizetődőek, mivel alacsony a haszonkulcsuk, és magasak a fejlesztési költségek. Emiatt inkább egész modellsorozatokat szüntetnek meg. Az árak emelkedése nem csak az új, hanem a használt autók piacát is érinti.

Egy kisautó átlagos vételára ma már 17 400 euró, ami jelentős emelkedés a 2019-es 12 750 euróhoz képest. A magasabb szegmensű autók átlagára még ennél is magasabb, 23 934 euró. A drágább szegmensekben kevesebb autót vásárolnak az emberek. Németországban például 2019-ben még 230 000 kisautót adtak el, míg 2023-ban ez a szám 110 000-re csökkent.

Annak ellenére, hogy a kisautók piaca zsugorodik, egyes gyártók nem hagyják el teljesen ezt a szegmenst. Továbbra is kínálnak kisautókat, amelyeket különböző extrákkal és asszisztens-rendszerekkel tesznek vonzóbbá. Egyre több kisautó érhető el takarékos hibrid vagy elektromos hajtással.

A fogyasztás már nem a kisautók egyetlen előnye, hiszen a hibridek és elektromos autók köszönhetően a nagyobb autók is lehetnek költséghatékonyak. Az autógyártók versenyeznek az extrák terén, és azok a márkák, amelyek nem mondanak le a kisautókról, jelentős összegeket fektetnek a járművek felszereltségébe és minőségébe, hogy felvehessék a versenyt a vonzóbb, divatosabb modellekkel szemben.

A használtautó-piacon a Toyota Auris Hybrid példája mutatja, hogy a megbízhatóság és a tartósság továbbra is kulcsfontosságú tényezők. A Toyota Auris, amelyet 2006-tól 2019-ig gyártottak, a szakértők szerint még évekkel a gyártás befejezése után is kiváló választás lehet. A tesztelt modell, amelyet 2015-ben helyeztek először forgalomba, még mindig kiváló állapotban van, és a hibrid hajtáslánca 136 lóerős rendszerteljesítménnyel rendkívül megbízhatónak bizonyult. A Toyota Auris Hybrid használtan is rendkívül strapabírónak készült, és a gyakorlati fogyasztása városban négy liter körüli, ami kiemelkedően jó érték. A magyarországi használtautó-piacon hasonló, legfeljebb 10 éves modellek már 5 millió forintért is elérhetők, ami tovább erősíti a használt kisautók piacának jelentőségét.