Berobbant híd maradványaitól szabadították meg a vízitúrázókat

Betonvasból kiálló vascsövek, betondarabok és régi facölöpök keserítették meg a vízitúrázók életét, amikor áteveztek a Csörötnek településen lévő közúti híd alatt. Az 1945-ben berobbant, egykori híd maradványait közel nyolcvan év után emelték ki a Rábából.

Veszélyes szögvasak fúrták át a felfújható vízicsónakokat és ezzel megkeserítették a vízitúrázok mindennapjait a csörötneki közúti híd alatt. Voltak, akik az akadály okán beleborultak a vízbe. Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára érthetetlennek nevezte, miért kellett éveket várni, hogy eltávolítsák a betontömböket és megtisztítsák a Rába csörötneki szakaszát. Az államtitkár elmondta, hogy fiatal kora óta vízitúrázik az országban, és már több mint harminc évvel ezelőtt is tudta, hogy Csörötneknél „vigyázni kell”, mert a háborúban a visszavonuló német csapatok berobbantották a hidat, aminek elemei különösen alacsony vízállásnál veszélyesek. Révész Máriusz hangsúlyozta, hogy az alacsony vízállásnál az akadályok borulásveszélyessé tették a csónakkal, kajakkal és kenuval való áthaladást.

A Rába konferencián dőlt el a cölöpök sorsa. Az államtitkár elmondta, hogy tavaly ősszel tartottak egy Rába konferenciát, amikor próbálták számba venni, milyen nehézségek állnak a túrázók előtt. Elsők között döntöttek arról, hogy a balesetveszély elkerülése, és a népszerű túraútvonal miatt el kell távolítani. A betonvasakat egy lánctalpas markológéppel emelték ki, és egyetlen nap alatt végezték el a munkát.

Gaál Róbert, a Nyugat-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója kiemelte, hogy az árvízvédelmi védművek kiépítése és karbantartása mellett a környezetvédelem is feladataik közé tartozik és igyekszünk segíteni azokon a törekvéseken, amelyek a víziturizmus fejlődését szolgálják. Böröcz Miklós, a Magyar Közút Vas vármegyei igazgatója hozzátette, hogy évtizedekig tartó dilemma után, amikor a csörötneki polgármester megkereste őket, az első gondolatuk az volt, hogy nem jelentős a költség, így mindenképpen segítenek, hogy felszabadulhasson a meder.

Kocsis Zsolt, Csörötnek polgármestere elmondta, hogy a túrázók rendszeresen jelezték az akadályt, de a tavaly augusztusi árvízig a jobb ág szabad volt, a gyakorlottak tudták, hova kell berakni a kenut, hogy le tudjanak jönni a kiálló vasak között, de az veszélyes volt. Révész Máriusz szerint a Rába a jövőben az ország legfantasztikusabb víziútja lehet, és említette, hogy több erőmű is található a folyón, ahol a kenukat ki kell venni a vízből, de Mosonmagyaróvárnál már találtak megoldást a vízicsúszdákkal, amelyek a halaknak is adekvát, hallépcsőként is funkcionálnak, a vízitúrázók le tudnak menni rajta és az erőműtulajdonosokat sem teszi tönkre.