Apró kis vétkeink: 60 éves a Nutella

Egy üveg Nutellában visszaköszön a történelem, a leleményesség és a kreativitás, így a mai születésnapján visszatekintünk azokra a fordulatokra, amelyeknek a háztartások sztárját köszönhetjük.

Hatvan éve, ezen a napon látta meg a napvilágot az első üveg Nutella egy piemonti kisvárosban, Albában. A második világháború után fogant meg egy fiatal cukrász, Pietro Ferrero fejében a gondolat, hogy megfizethető luxussá varázsolja a mogyoró és a kakaó kombinációját. A crema gianduia, azaz a mogyorós csokoládékrém már létezett, de Ferrero továbbfejlesztette, és kenyéralakúra formázott sűrű masszát készített belőle, amelyet késsel kellett vágni.

Pietro Ferrero éjt nappallá téve kereste a „jóárasított” receptúrát, amíg 1951-ben meg nem született a kenhető változat, a La Supercrema. A Supercrema kenhetősége megtörte azt a nézetet, hogy a csokoládé csak különleges alkalmakra való, és a kenyérre kenhetősége révén széles körben népszerűvé vált.

Az igazi tömeggyártás azonban Pietro Ferrero fiának, Michelének köszönhető, aki 1961-ben módosította a receptet, pálmaolajat adott hozzá, az ikonikus formájú üvegben kezdte el forgalmazni, és átnevezte Nutellára. A Nutella azóta több mint tíz gyárban készül világszerte, és a Ferrero a világ mogyorótermésének első számú felhasználója lett.

A Nutella népszerűségét Roberta Sassatelli kulturális szociológus a BBC-nek azzal magyarázta, hogy az olaszok számára a Nutella a pop lux, azaz a népszerű luxus megtestesítője. A marketingje is telitalálat volt, a természetességet és a mogyorótartalmat hangsúlyozva, és egy gyerek- és családbarát képi világot mutatva.

A Nutella 1998-ban az olasz nemzeti válogatott hivatalos szponzora lett, ezzel a sportolókhoz kötött egészséges termék képét erősítve. A tápláló reggeli részeként való reklámozása során a mogyoró- és tejtartalmat emelték ki, nem pedig a cukor és telített zsír mennyiségét.

A Nutella népszerűségét azonban nem csökkentette az a diplomáciai csörté sem, amely 2015-ben alakult ki Franciaország és Olaszország között, amikor az akkori francia környezetvédelmi miniszter, Ségolène Royal arra szólított fel, hogy hagyják abba a Nutella fogyasztását. Olasz kollégája azonban nem fogadta meg a tanácsot.

A Nutella rajongása továbbra is töretlen, és a krémet már nem csak kenyérre kenik, hanem számos más ételhez is hozzáadják. Nemzetközi napja is van, február 5-én, amelyet egy amerikai blogger, Sara Rosso talált ki 2007-ben, és ma már a Ferrero menedzseli. A Nutella tehát már nem csak egy üveg krém, hanem egy érzés is, amely túlmutat önmagán.