A nagy árrés miatt drágább az üzemanyag Magyarországon, mint a környező országokban – a jegybank friss elemzése szerint, szemlézte az rtl.hu.
A kutasok kénytelenek a lakosságra, cégekre terhelni a kormány által megemelt különadókat, és persze az árstop miatti veszteségeiket.
Egyelőre nem látszik a kútoszlopokon, hogy
- Romániában 76,
- Szlovéniában 70,
- Horvátországban 31 forinttal kedvezőbb az átlagár.
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója az RTL-nek nyilatkozva hozzátette, hogy januárban és februárban még Ausztria és Szlovákország is olcsóbban adta a benzin árát, mint a hazai kutak, természetesen beleértve a orosz-ukrán háború egyik nagy nyertesét, a Molt.
A jegybanki elemzés az okokat a magas áfakulcsban és az uniós minimumnál kevesebb arányú jövedéki adóban látja. Azt is írják, az árrés magasabb nálunk, mint máshol. Úgy számolnak, februárban literenként 170 forint volt a benzin estében, miközben a régió több országában átlag 102 forintra rúgott – tehát 70 százalékkal nagyobb.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára hozzátette: mindezen kívül az árakban megjelennek a az új, illetve meglévő és megemelt különadók is, amit kénytelenek áthárítani az autósokra.
A kisbenzinkutasok szervezete az okokat hasonlóan látja, hozzátéve, a bérköltségük és a rezsiszámlájuk tavalyi emelkedését is idén fizettetik meg az autósokkal, a majdnem 13 hónapig tartó üzemanyagárstop megszüntetése után.
A jegybank elemzésében azt is kimutatta, hogy a magas felárhoz „az üzemanyagár-sapka versenycsökkentő hatása is hozzájárulhatott”.
Az RTL megkérdezte a kormányt, hogy értékelik utólag az állami beavatkozást. Válaszukban azt írják, „az orosz-ukrán háború” miatt döntöttek „2021 novemberében az üzemanyagok árának rögzítéséről”.
Fotó: holtankoljak.hu