Német gazdasági válság: kihívások és megoldások

A német gazdaság súlyos válságban van, amely 44 éve nem látott mélységet ért el. A Volkswagen dolgozói bércsökkentést ajánlottak fel a munkahelyek megőrzése érdekében, miközben a német ipar számos kihívással néz szembe.

A német ipar jelenlegi gyengélkedésének számos oka van. Az energiaválság és az olcsó orosz energia megszűnése jelentős terhet ró az iparra, különösen Putyin Ukrajna elleni agressziója óta, amely az energiaköltségek drasztikus emelkedéséhez vezetett. Bár azóta csökkentek, még mindig magasabbak, mint az USA-ban vagy Kínában.

A kínai konkurencia is egyre erősebb, hiszen Németország legnagyobb kereskedelmi partnere már évek óta Peking. Az infláció, a lerobbant infrastruktúra, a munkaerőhiány és a bürokratikus ügyintézés lassúsága további nehézségeket okoz a német vállalkozások számára.

A Volkswagen dolgozói és szakszervezetei rendkívüli lépéseket tesznek a cég pénzügyi válságának kezelésére. Az IG Metall szakszervezet 1,5 milliárd eurós bércsökkentést ajánlott fel, hogy elkerüljék a tömeges elbocsátásokat és az üzembezárásokat. A dolgozók garanciákat várnak a munkahelyek biztonságára és a gyárak jövőjére. Daniela Cavallo, a munkástanács elnöke szerint az igazgatótanácsnak és a felső vezetésnek is le kéne mondania a bónuszokról, hogy enyhüljenek a cég súlyos pénzügyi nehézségei.

A Volkswagen a fennállása óta a legnagyobb válságot éli át, a terv szerint pedig három gyárat és 30 ezer állást akar megszüntetni a cég. A krízis okai közé tartozik a cégvezetés megalomán álmodozása, a 2015-ös dízelbotrány és a kínai autópiac berobbanása is.

A német autóipar kihívásokkal néz szembe, hiszen a kínai elektromos autók exportja jelentősen nőtt Németországba. Az EU védővámokat jelentett be a kínai elektromos autók importjának korlátozására, de Németország és Magyarország ellene szavazott.

A Ford jelentős elbocsátásra készül az európai üzemeiben, különösen Németországban és az Egyesült Királyságban. A vállalat 4000 munkahelyet fog megszüntetni, ami az európai munkaerő 14%-át érinti. A leépítések a tervek szerint 2027 végéig valósulnak meg. A Ford konzultációkat folytat a szakszervezetekkel és az érintett kormányokkal a leépítések előtt.

Az amerikai autógyártó az Explorer és Capri elektromos modellek gyártását is visszafogja a kölni üzemben. John Lawler, a Ford alelnöke, kritikusan nyilatkozott az európai helyzetről, és több befektetést sürgetett a töltőinfrastruktúrába, valamint ösztönzőket az elektromos járművek vásárlására.

Nem a Ford az egyetlen autógyártó, amely létszámcsökkentésről döntött Európában. Az Audi a következő években csak Németországban 4500 munkavállalótól tervez megválni, a Stellantisnál mintegy 1100 dolgozót fognak elküldeni, és a Nissan is több ezer dolgozó elbocsátásáról tett bejelentést. A legnagyobb visszhangot azonban a Volkswagen válsága váltotta ki: a német autógyártó három gyárat tervez bezárni Németországban, ami szintén több ezer dolgozó elbocsátását eredményezheti.

A német gazdaság helyzetének javításához a vállalkozók szerint stabil kormányzati stratégiára van szükség, amely nem változik állandóan. A termelékenység növelése és az innováció felgyorsítása kulcsfontosságú lehet a válság leküzdésében.