Júniusi repülési késések Ferihegyen
A Budapest Airport adatai szerint júniusban közel minden harmadik Budapestről induló repülőgép legalább 30 perc késéssel szállt fel. A Wizz Air szerint a légiirányítók száma nem követi a piac bővülését, a HungaroControlnál az elmúlt öt évben mindössze hat fővel nőtt a létszám.
A nyár első hónapjában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló járatok közel egyharmada szenvedett el jelentős, 30 percnél nagyobb késést. A Budapest Airport szerint a légtér zsúfoltsága és az időjárás is hozzájárul a problémákhoz, amelyek akár szeptember végéig is fennállhatnak.
A Budapest Airport tájékoztatása szerint a júniusi késések oka részben a zivataros időjárás volt, valamint az, hogy a gépek eleve késve érkeztek meg a budapesti repülőtérre. Az európai légtér zsúfoltságát a szomszédos háború is súlyosbítja, mivel a gépek nem repülhetnek át Ukrajna és Oroszország felett, így a magyar légteret használják kitérő útvonalként.
A Budapest Airport szerint a késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, vagyis szeptember 30-ig így maradhat. A kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, de minél több fordulót teljesít egy járat, annál nagyobb eséllyel gyűjt késést a nap végére.
A légiközlekedésben érintett szereplők között a repülőterek, légitársaságok, földi kiszolgálók és a légiforgalmi irányítók felelnek az utasok biztonságos repüléséért. A Budapest Airport hangsúlyozza, hogy a jelenlegi helyzetben minden szereplő együttműködésére szükség van a minőségi szolgáltatás érdekében.
A Wizz Air és más légitársaságok szerint a késések egyik oka, hogy az európai légiirányítás nem megfelelő állapotban van. A magyar légtér volt a júniusi késések egyik gócpontja, a HungaroControlnál létszámhiány van a koronavírus-járvány óta. A légiirányítók száma 2019-hez képest csak 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett, miközben a kezelt légi járművek száma 25-30 százalékkal haladja meg a járvány előtti év azonos időszakában regisztráltat. Radó András, a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője szerint így is 25 százalékkal van kevesebb légiirányító a szükségesnél, mivel a járatok száma is megnőtt.
A járatok pontossága a tavalyi év egészét tekintve ugyanakkor átlag feletti volt az európai repülőterekhez képest, még annak is dacára, hogy 2024 első öt hónapjában 16 százalékkal több járatot kezeltek a repülőtéren tavalyhoz képest. A nyári csúcsszezonra ráadásul még rátett egy lapáttal a labdarúgó Európa-bajnokság és a héten kezdődő párizsi olimpia is, amelyek tovább növelhetik a forgalmat és a késéseket.