Ókovács Szilveszter luxus BMW használata kiverte a biztosítékot

A Magyar Állami Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter egy 60 millió forint értékű BMW luxusautót használ, ami a szakszervezet szerint felháborító, mivel az autókat eredetileg az Operaház művészeinek biztosították. Az Operaház vezetése szerint azonban az autó nem kerül ennyibe, és takarékossági okokból sofőrt sem alkalmaznak.

A BMW Group Magyarország 2015-ben indított mobilitási partnerséget a Magyar Állami Operaházzal, amelynek keretében luxusautó-flottát biztosítanak az intézmény számára. Ókovács Szilveszter a BMW által biztosított egyik autót használja, amelyet a cég egy együttműködés keretében az Operaház elismert művészeinek szánt. A szakszervezetek szerint azonban ezeket a járműveket épp azok nem használhatják, akik jogosultak lennének rá.

Az Operaház vezetői döntenek arról, melyik operaházi dolgozó használhatja a luxus BMW-ket, és a vezetők leginkább magukat tartották erre érdemesnek. A főigazgató által használt BMW X5-ös széria plug-in hibrid példányai alsó hangon meghaladják a 45 millió forintot, a benzines modell pedig a 65 millió forintot is elérheti. Az Operaház azonban cáfolja, hogy a BMW dedikáltan a dalszínház művészei számára ajánlotta volna fel a személygépkocsikat, és hangsúlyozza, hogy Ókovács által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra.

Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke szerint a kapzsisággal túlfűtött és narcisztikus hajlamtól terhelt vezetők használják az autókat, akiknek egyébként hivatalból jár az Operaház biztosította szolgálati gépkocsi.

Ókovács Szilveszter a Facebookon reagált a cikkben foglalt állításokra, cáfolva a vádakat, és kijelentette, hogy a cikkek egyetlen betűje sem igaz. Úgy értékelte a helyzetet, hogy amit „1500-an nehéz munkával nappal felrakunk, azt éjjel egy vasutas szakszervezeti vezető lerombolja”. Az Opera főigazgatója szerint az Opera vezetőinek és dolgozóinak senki nem biztosít szolgálati autót, hanem maguk veszik vagy bérelnek. Ókovács szerint neki is csak akkor volt állami autója – egy Audi –, amikor 13 évvel ezelőtt kormánybiztos volt.

A Magyar Állami Operaház közleményében cáfolja a Magyar Narancs hasábjain írtakat és Bárány Balázs szavait. A közlemény szerint a főigazgató által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében kapta használatra. A járműgyártóval folytatott 10 éves stratégiai együttműködés során volt olyan periódus, amikor operai művész külön márkanagyköveti felkérést kapott a BMW Group Magyarországtól.

A Magyar Állami Operaház szerint az Ókovács Szilveszter által használt autó nem kerül hatvanmillió forintba, az intézmény számára biztosított típus listaáron csaknem harmadával kevesebbe kerül. A cikkben használt "királyi felhajtó" kifejezés manipulatív és dehonesztáló találmány, az OPERA saját területének számító felhajtót a vezetőség takarékossági okokból, valamint a márkakommunikáció keretében az autók reprezentálása céljából használja parkolásra.

A szakszervezeti vezetőt azzal vádolják, hogy évek óta próbálja aláásni az OPERA és a BMW Group Magyarország közti együttműködést, például azzal, hogy a stratégiai partnert megkerülve a németországi anyacégnél fogalmazott meg hamis vádakat a Magyar Állami Operaház vezetéséről. Bárány Balázs kijelentéseivel súlyos károkat okoz a Magyar Állami Operaház jó hírnevének, és a félrevezetett közönség távolmarad az intézmény előadásaitól, ezáltal közvetve veszélybe sodorva a Dalszínház munkavállalóinak, köztük szakszervezeti tagjainak béremelését.

Miről van szó?

A BMW Group Magyarország, ahogy azt a közlemény is leírja, 2015 óta a Magyar Állami Operaház partnere, a sok szponzorált, néha PR-hangulatú rendezvény mellett az Opera-BMW-együttműködés részét képezi a legújabb modellekből válogatott autóflotta, amit az Operaház rendelkezésére bocsátanak. Hogy mely operaházi dolgozó használhatja azokat, arról az Opera vezetői dönthetnek.

A Magyar Narancs szerdai cikke arról szólt, hogy a vezetők jellemzően úgy szoktak dönteni, hogy a BMW-k használata nekik dukál, miközben a szakszervezet szerint a partnerségi megállapodás eredetileg a művészeknek biztosított volna luxusautókat. A „királyi felhajtó” kifejezést azért használta a lap, mert ez a felhajtó az épületben a királyi lépcsőhöz csatlakozik, ez pedig a királynéi páholyba, az ún. Sissi páholyba vezet.

A közlemény által sokat emlegetett Bárány Balázs, a szakszervezet vezetője ezért kérte a BMW elnökét, rendelje el az Operával kötött szponzorálási szerződés felülvizsgálatát, és követelje meg, hogy az Operaház főigazgatója a BMW által elérni kívánt cél megvalósításának érdekében kizárólag az arra érdemes operaházi művészek számára kínálja fel a gépkocsik használatát. A BMW válaszában azonban azt közölte, hogy az autók használatára megfelelő operaházi munkatársak kiválasztását az Opera vezetőire bízták.

Március elején derült ki, hogy Ókovács Szilveszter arra adott utasítást, hogy a Carmina Burana öt éve futó produkciójába egy félórás szünetet iktassanak be, mégpedig azért, hogy a büfé bevételeiből is az Operaház forrásait növeljék. Márciusban az Operaház dolgozói a Don Giovanni-előadás előtt léptek sztrájkba. A Magyar Állami Operaház vezetése és az intézmény dolgozóit képviselő szakszervezetek elnökei ezután megállapodtak a sztrájk felfüggesztésében, és abban, hogy az Operaház az év második felében – két részletben – összesen 30 százalékos alapbéremelést biztosít a dolgozóinak, továbbá áprilisban és szeptemberben nettó 140-140 ezer forintos cafeteria emelést is ad.