A vízilabda-szövetség pénzszórása Vári Attila elnöksége alatt

A Magyar Vízilabda Szövetség (MVLSZ) átláthatatlanul és felelőtlenül költötte a pénzt Vári Attila elnöksége idején, többek között egy alig használt buszra, túlárazott szerződésekre és egy sosem működő weboldalra.

Az MVLSZ 93 millió forintért vásárolt egy használt Mercedes-Benz Tourismo 15 RHD típusú turistabuszt, amit aztán csak néhány alkalommal használtak, és jelentős veszteséget okozott a szövetségnek. A buszt a Baranya megyei Horváth és Társa Kft.-nek adták bérbe, aki üzemeltette, karbantartotta és tárolta a járművet. A bérleti díj kilométerenként 50 forint volt, miközben a piaci tarifa 450-600 forint között mozgott. A szövetség új vezetése 2023 januárjában felmondta a bérleti szerződést, és a buszt 100 ezer euróért eladta, ami a korábbi vételár kevesebb mint felét tette ki, részben azért, mert a járművet nem tartották rendesen karban, és 13 ülés is hiányzott belőle.

Az átvilágítási jelentés szerint az MVLSZ a Breitling Sport Kft.-től 2020 és 2022 között nettó 378 millió forint értékben szerzett be sportfelszerelést, ami a benchmark árakhoz képest 160–200 millió forint körül mozgott volna, de a szerződés nettó 178–218 millió forint többletköltséggel járt. A sportruházatot átlagosan 152 százalékkal drágábban szerezték be, mint a piaci árak. A szerződést előzetes piaci árajánlatok nélkül kötötték meg a frissen alapított céggel. Összehasonlításképpen: a Breitlingtől vásárolt galléros pólók darabja 25 ezer forint volt, míg az azóta velük leszerződött Dorkótól hasonlót 8127 forintért szerzik be.

A takarítási feladatokra is túlárazott szerződést kötöttek. Az Auriel Szolgáltató Kft.-t lecserélték az ESG Holding Zrt.-re, amely többszörös áron nyújtotta ugyanazt a szolgáltatást. Az ESG Holding havi 900 ezer forintért látta el a feladatot, amit később egy másik cég 696 ezer forintért vállalt el.

A vízilabda-szövetség honlapjának fejlesztésére is jelentős összeget költöttek. Vezér Tamás, a szövetség volt operatív igazgatójának rokonával 8 millió forintért fejlesztették le az új oldalt, amely sosem működött, de havonta közel 2 millió forintot fizettek ki üzemeltetési díj jogcímen a pécsi székhelyű Felanetre Kft., valamint a Webpont Informatikai Kft. részére.

A busz beszerzésének körülményei különösen kérdésesek, mivel a Volánbusz a szövetség partnereként ingyen szállította a vízilabdázókat, így nem volt szükség saját járműre. A buszt csak néhány alkalommal, összesen 33 ezer kilométer megtételére használták, az utak költségeit pedig a kft. kiszámlázta a szövetségnek, amelyet minden megtett kilométer után veszteség ért. A busz értéke ugyanis nagyobb mértékben csökkent, mint amennyit az üzemeltető a bérleti díjjal kompenzált. A buszt már úgy kapták meg, hogy hiányoztak belőle az ülések.

A jelentésben számos helyen tűnnek fel pécsi kötődésű vállalkozások, márpedig Várit sok szál köti a városhoz. 2019-ben elindult az ottani polgármesteri posztért a Fidesz színeiben, de volt ott helyi képviselő, valamint az önkormányzati Pécsi Sport Nonprofit Zrt. vezetője is. A jelentést a Transparency International Magyarország kezdeményezésére a bíróság közadatnak minősítette, így vált ismertté a széles nyilvánosság számára.

A technikai szolgáltatásokra is többszörös árat fizettek, mint amennyire valóban szükség lett volna. A GÉPBÉR-Színpad Kft. biztosított szolgáltatásokért a számlázott árak gyakran meghaladta a piaci árakat. Például a 2021-es U15-ös Európa-bajnokságra adott ajánlatban nettó 830 ezer forint szerepelt egy aggregátor napi bérleti díjára, így 12 napra közel tízmillió forintot fizettek, míg a piaci ár a teljes időszakra összesen 300 ezer forint lett volna.

A dokumentumokból az is kiderült, hogy Vári szeretett volna egy szaunát, egy sószobát és egy jakuzzit is megvalósítani a szövetség margitszigeti épületébe, azonban ezek a tervek végül nem valósultak meg.