Örök háború? Egyre nagyobb a küzdelem a bankszektorban

Töretlen népszerűségnek örvendenek a fintech-alkalmazások, bár nem önállóan használjuk őket, inkább kiegészítjük velük a hagyományos banki megoldásokat. A külföldi székhelyű pénzügyi szolgáltatók már egy közepes méretű magyar bank ügyfélkörével rendelkeznek, közel 700 ezer fizikai és 1,25 millió virtuális fizetési kártyát bocsátottak ki magyar ügyfelek részére.

A hazai pénzforgalmi piacon is jelentős szereplőnek számítanak már a külföldi székhelyű pénzügyi szolgáltatók. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az év elején ezek közel 700 ezer fizikai és 1,25 millió virtuális fizetési kártyát bocsátottak ki. A külföldi szolgáltatók hagyományos bankkártyáinak 76 százalékát használták vásárlásra az ügyfelek 2023 negyedik negyedévében, míg a magyar bankoknál mindössze 71 százalékos volt ez az arány.

A külföldi székhelyű pénzügyi cégek esetében a virtuális kártya nem túl népszerű: mindössze 35 százalékos arányban használták. A Revolutnál például a virtuális bankkártyával nem vehetünk fel készpénzt. Ha szeretnénk használni az ATM-es készpénzfelvételt, akkor meg kell rendelnünk a fizikai kártyát, amiért az említett fintech cégeknél csak a szállítási költséget kell kifizetni.

Szeretünk mobillal fizetni

Annak ellenére, hogy a fintechek mérete összemérhető a hazai bankokkal, jelentős különbségek figyelhetők meg abban, hogy az ügyfelek hogyan használják a magyar és a külföldi szolgáltatóktól származó kártyáikat. A mobiltárcás használatban is látszik a különbség: míg a magyar szolgáltatók kártyáinak csak 23 százaléka volt 2023 végén mobiltárcába regisztrálva, addig a külföldieknél ez az arány 69 százalékos volt.

Olcsó és kényelmes szolgáltatással maradnak versenyben

A fintech-ek legnagyobb előnye, hogy az alapszolgáltatások jó része – egyes esetekben az összes – teljesen ingyenes. Sok ügyfél azért használja ezeket a szolgáltatókat, mert ingyenes a számlavezetés, kedvezőek a devizaárfolyamok és korlátlan számban lehet létrehozni egyszer használatos virtuális kártyákat. A magyarok jellemzően nem a hagyományos bankszámlájuk helyett, hanem azok mellett használják a fintech-alkalmazásokat. Az új szereplők által teremtett verseny a hazai bankokat is ösztönzi a szolgáltatásfejlesztésre.

Külföldre fintech, készpénzre hagyományos bank

A külföldi szereplők által kibocsátott kártyákat forgalomarányosan majdnem négyszer olyan gyakran használják az ügyfelek külföldön, mint a hazai szolgáltatók kártyáit. A külföldi szolgáltatók kártyáival az ügyfelek összesen több mint 125 millió vásárlást bonyolítottak, nagyjából ezer milliárd forint értékben 2023-ban. A magyarországi szereplők által kibocsátott kártyákkal lebonyolított tranzakciók nagyjából tizede történt külföldön az év során. A külföldi kártyákkal a vásárlások értékének 44 százaléka volt internetes, míg ez a magyar kibocsátású kártyáknál csak 30 százalék volt. Míg magyar kártyákkal 2023 során a tranzakciók értékének harmada készpénzfelvétel volt, külföldi szereplőknél ez mindössze 9 százalék.

: (Forrás: article-1)