Új korszak az űrturizmusban: léggömbökkel a sztratoszférába

Két amerikai és egy francia startup vállalat egyedülálló megoldással kínálná az űrturizmus élményét: óriási léggömbök segítségével juttatnák el az utasokat a sztratoszférába.

A Zephalto, a Space Perspective és a World View vállalatok alternatívát kínálnak a hagyományos, rakétával történő űrutazásokra. Egy gázzal töltött léggömb és egy kapszula segítségével emelnék a magasba az utasokat, ahol körülbelül hat órás utazásban lehet részük. Az utazás során nem érik el az űrt, hiszen a kapszulák 24-30 kilométeres magasságig emelkednek, ami jóval alacsonyabb az USA kormányának által meghatározott 80 kilométeres "űrhatárnál".

A World View vezérigazgatója, Ryan Hartman szerint a kapszulák nyolc utas és két személyzeti tag számára lesznek kialakítva, és olyan kényelmi szolgáltatásokat is nyújtanak, mint egy központi bár és mosdó. Jane Poynter, a Space Perspective társalapítója és társ-vezérigazgatója szerint az utasok a sztratoszféra felső 1 százalékában lesznek, vákuumhoz hasonló körülmények között. Az űrjárművekkel ellentétben itt nem lesz súlytalanság, az élmény inkább egy repülőgépes utazáshoz hasonlítható.

A jegyeladások tekintetében mindhárom vállalat pozitív visszajelzéseket kapott: a World View már 1250, a Space Perspective pedig 1800 jegyet értékesített. A Zephalto jegyeladásairól annyit közöltek, hogy minden helyet értékesítettek a tervezett járataikra. A jegyárak jelentősen eltérnek egymástól: a World View-nál 50 ezer dollártól (kb. 18 millió forint), a Zephalto-nál 184 ezer dollárba (kb. 67 millió forint), míg a Space Perspective-nél 125 ezer dollárba (kb. 45 millió forint) kerül egy-egy utazás.