Amerikai kutatók: a rákos megbetegedések fele elkerülhető lenne
Az Amerikai Rákellenes Társaság (ASC) által végzett kutatás szerint a 30 év felettiek körében a rákos megbetegedések okozta halálesetek majdnem felét megelőzhető kockázati tényezők okozzák, mint például a dohányzás abbahagyása vagy a rendszeres testmozgás.
A CA: A Cancer Journal for Clinicians folyóiratban közzétett tanulmány alapján a 30 vizsgált ráktípusból 19 esetében a megbetegedések és halálesetek több mint felét módosítható tényezők okozzák, amelyek közül kiemelkedik a dohányzás, a túlsúly és bizonyos oltással megelőzhető rákhoz kapcsolódó vírusok, mint a hepatitis B.**
Az ACS kutatói 2019-ben 1,78 millió rákos esetet elemeztek, és megállapították, hogy a rákos megbetegedések közel ötödét a cigarettázás okozza, míg a túlsúly 7,6%-ért, az alkoholfogyasztás 5,4%-ért, az erős UV-sugárzás 4,6%-ért, és a mozgásszegény életmód 3,1%-ért felelős.**
A méhnyakrák esetében a kutatás szerint a megbetegedések száz százaléka megelőzhető lenne a védőoltások révén.**
A férfiaknál és nőknél a tüdőrák volt a leggyakoribb, 2019-ben összesen több mint 200 ezer esetet regisztráltak, amelyeket módosítható kockázati tényezőkkel hoztak összefüggésbe.**
Ahmedin Jemal rákepidemiológus szerint továbbra is fontos a megelőző egészségügyi ellátáshoz való egyenlő hozzáférés és a tudatosság növelése.**
Végül, a kutatók hangsúlyozzák, hogy a genetikai és környezeti tényezők is jelentős mértékben befolyásolhatják a rák kialakulásának esélyét.**
Egy másik, a Tokiói Egyetem mérnökei által végzett kutatásban mikrobotokat hoztak létre, amelyek külső energiaforrás nélkül, egysejtű algák segítségével képesek mozogni. Ezek a mikrobotok potenciálisan képesek lehetnek az emberek véráramába jutva sejtszinten gyógyítani a belső szerveket. A Chlamydomonas reinhardtii nevű zöld alga gyors úszási képességeit kihasználva a mérnökök egyedülálló megoldást találtak ki. Az emberi fogyasztásra biztonságosnak ítélt algák két flagellával mozognak, és képesek maguk után húzni a tudósok által épített mikroszkopikus "járműveket". A kutatók szerint a módszerrel a jövőben képesek lehetnek a vízi környezet részletes monitorozására és anyagszállításra is.**