Vasúti balesetek számának növekedése Magyarországon

Magyarországon az idén eddig 36 vasúti baleset történt, ami 30 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Kormányos László, a MÁV-START műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese szerint a június különösen tragikus volt, öt balesettel, köztük egy három halálos áldozattal járó eseménnyel zárult.

A nyári időszakban a gyermekes családok és a növekvő autóforgalom miatt megszaporodnak az utazások, különösen a Balatonnál, ami fokozza a vasúti balesetek kockázatát. A MÁV ennek tudatában indította el a "Érj haza biztonságban!" kampányát 2022-ben, amelynek célja a vasúti átjárókban történő balesetek számának csökkentése. A kampány keretében a Balaton és a Velencei-tó környékén is felhívják a figyelmet a vasúti közlekedés veszélyeire és a biztonságos közlekedés fontosságára.

Kormányos László hangsúlyozta, hogy a vasúti átjárókon piros jelzés esetén tilos áthaladni, még akkor is, ha a sorompó még nem zárult le, és zöld jelzésnél is ajánlott körülnézni elővigyázatosságból. A vezérigazgató-helyettes azt is javasolta, hogy a vasúti területeken kerüljük a mobiltelefon és a fülhallgató használatát, valamint ügyeljünk arra, hogy a strandkellékek ne akadályozzák a kilátást és tájékozódást.

A vasúti járművekre való felmászás, a felsővezeték közelébe kerülés, tárgyak a vonat elé helyezése, vagy a járművek megdobálása szigorúan tilos, és tragédiához vezethet. A MÁV minden ilyen esetben feljelentést tesz.

Nagy Balázs mozdonyvezető, aki már kétszer is átélte, hogy baleset érte a vonatot vezetése közben, elmondta, hogy az emberek gyakran figyelmetlenül kelnek át a vasúti átjárókon, és néhányan még a nyílt vágányon is átsétálnak. Az első halálos gázolását 2021-ben egy idős hölgy szenvedte el, a második pedig egy öngyilkos volt Fonyódnál, aki a vonat elé lépett. Hozzátette, ha valaki a vonat elé lép, a baleset szinte elkerülhetetlen, mivel a vonat fékútja olyan hosszú, hogy nem tud időben megállni.

A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát. Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának közreműködésével "SÍN-TÉR" címmel ismeretterjesztő filmekben hívják fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. A nyári időszakban a MÁV vasútbiztonsági kitelepülésekkel erősíti figyelemfelkeltő kampányát a Balaton mentén és a Velencei-tónál, többek között Balatonlellén, Zamárdiban, Alsóörsön, Balatonalmádiban, Agárdon és az Erzsébet táborban.

A közlemény szerint a nyári szünet idején általában megemelkedik a balesetek száma, ezért az alábbiakra hívják fel a figyelmet:

  • Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken.
  • A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését.
  • Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni.
  • Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára. A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést okozhat.