Az autók súlygyarapodása: jelentős növekedés az elmúlt években

Az elmúlt hét év során jelentősen megnőtt az új autók átlagsúlya, közel 400 kilogrammal nehezebbek a mai járművek, mint 2016-ban.

Az új autók átlagsúlya 2016 óta közel 400 kg-mal nőtt, egy átlagos autó súlya akkor 1553 kg volt, míg 2023-ra ez az érték 1947 kg-ra emelkedett. Ennek oka részben az elektromos autók terjedése, a terepjárók növekvő népszerűsége, valamint a kisebb méretű városi autók és szuperminik piacról való eltűnése.

A terepjárók és crossoverek 2023-ban átlagosan 1906 kg-ot nyomtak, ami 183 kg-os növekedést jelent 2016-hoz képest. Az elektromos autók átlagos tömege még ennél is magasabb, 1991 kg, míg a belső égésű motorral hajtott autóké 1897 kg. Ha azonban a belső égésű motoros autók közül kivesszük a hibrideket és a plug-in hibrideket, akkor az átlagsúly 1841 kg-ra csökken, ami még mindig 150 kg-mal könnyebb, mint egy átlagos elektromos autó.

A súlynövekedési tendencia nem mutat lassulást, hiszen a 2024 első negyedévében tesztelt autók átlagos tömege, melyek többsége elektromos vagy SUV volt, vagy éppen mindkettő, már 2087 kg volt. Ezzel párhuzamosan, a Magyarországon kiosztott zöld rendszámok száma is jelentősen növekedett, júniusban elérve a százezret, összesen 101 840 környezetkímélő jármű fut az utakon. Az új elektromos autók eladása is jelentős, 2023 júniusában 864 darabot tett ki.

A tölthető hibridek száma enyhén csökkent, 786 új járművet regisztráltak, bár a szeptembertől várható jogszabályváltozás, amely megvonja a zöld rendszámot ezektől, még nem éreztette hatását. A zöld rendszám megvonásában jelen adatok szerint több mint 42 ezer kocsi lesz érintett, amely a jelenlegi állomány 41 százaléka. Emellett 21 elektromos motorkerékpár is kapott zöld rendszámot, és a hidrogén üzemű járművek száma eggyel növekedett, így már 8 ilyen jármű közlekedik az országban.