Az elektromos autópiac válsága Németországban

Németországban jelentős visszaesést szenvedett az elektromos autók piaca, miután megszűnt a magánvásárlók állami támogatása, ami távolabb sodorja az országot a klímacéloktól és arra készteti a gyártókat, hogy újragondolják elektromobilitásba tett beruházásaikat.

Az elektromos autók iránti kereslet összeomlása a német piacon aggasztó jelekkel jár, hiszen a magántulajdonosok számára nyújtott állami támogatások megszűnése miatt a vásárlók kevésbé engedhetik meg maguknak ezeket a járműveket. A Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) adatai szerint márciusban 31 400 új elektromos jármű került forgalomba, ami 29 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az Autóipari Szövetség (VDA) szerint az idei év első negyedévében 14 százalékkal kevesebb új elektromos autó jelent meg a piacon, míg a plug-in hibridek esetében csupán egy százalékos növekedést tapasztaltak.

A kormányzati támogatások megszűnése a vásárlók bizalmát is aláásta, hiszen a magántulajdonosok finanszírozásának állami támogatása 2023 végén váratlanul megszűnt. A kancellária költségvetési hiány miatt volt kénytelen megszüntetni a támogatásokat, amelyek korábban a Klíma- és Transzformációs Alapon keresztül 2,3 milliárd euró értékben voltak elérhetők.

Az elektromos autók iránti érdeklődés csökkenése mellett a benzines autók iránti kereslet ismét növekszik. Az autókereskedők szerint az elektromos autók megfizethetetlenné váltak a magánszemélyek számára, és a várakozási idők növekedése miatt a tesztvezetések lehetősége is korlátozottá vált.

Az autómegosztó és kölcsönző cégek is visszafogták befektetéseiket az elektromos autók piacának gyengülése miatt. A Miles autómegosztó cég például jelezte, hogy flottájukban az elektromos autók aránya csökkent, mivel a magasabb beszerzési és üzemeltetési költségek, valamint a kisebb hatótáv miatt az ügyfelek inkább a hagyományos meghajtású autókat részesítik előnyben. A müncheni Sixt autókölcsönző is hasonló tapasztalatokról számolt be, és a használt elektromos járművek piaci értékének jelentős csökkenése miatt változtatásokat eszközölnek flottájukban.

A piaci helyzet negatív hatással van az EU 2035-re tervezett klímacéljaira is, hiszen a belsőégésű motorok leállításának tervezett befejezése egyre távolabbinak tűnik. A Szövetségi Közlekedési Hatóság adatai szerint a 2030-ra kitűzött 15 millió akkumulátoros autó célja illuzórikusnak tűnik, mivel jelenlegi ütemben ez a szám elérhetetlen. A politikusok esetleges visszatérése a vásárlási prémiumokhoz még kérdéses.