Boeing hajtómű burkolatának leválása felszállás közben

Egy Boeing 737-800-as repülőgép felszállás közben elvesztette motorburkolatát, ami a szárnyat is érintette, ezért vizsgálatot indítottak az Egyesült Államok légügyi hatóságai. A gép Denverből szállt fel, és a baleset után visszatért a repülőtérre, ahol 135 utas és 6 fős személyzet biztonságosan landolt. A Southwest Airlines elismerte a történteket és karbantartó részlegük felülvizsgálja a gépet.

Az incidens miatt az utasok négy órás késéssel folytathatták útjukat egy másik repülőgéppel. A légitársaság bocsánatot kért az utasoknak az okozott kellemetlenségekért, és hangsúlyozta, hogy elsődleges céljuk az utasok és a személyzet biztonsága.

A 2015 júniusában gyártott Boeing 737-800-as gép CFM56 típusú hajtóművét a General Electric Aerospace és a Safran Aircraft Engines közös vállalata szállította. A Southwest Airlines 3695-ös járata körülbelül 3140 méterre emelkedett, majd 25 perccel a felszállás után biztonságosan visszatért a denveri nemzetközi repülőtérre. A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) nyilvántartása szerint a gép nem számít kifejezetten öregnek, hiszen 2015-ben állt szolgálatba. A közelmúltban az FAA a légitársaság több gépénél is vizsgált hajtómű-problémát. A Boeing információkat kért be a légitársaság flottájáról és repülőgépeivel kapcsolatban, de a légitársaság nem volt hajlandó megmondani, hogy mikor volt utoljára karbantartás a gépen.

A Boeing az elmúlt időszakban több probléma miatt is szerepelt a hírekben, többek között kényszerleszállások és gyártási hibák miatt. Ezek az események felvetik a gyártási és ellenőrzési protokollok betartásának fontosságát. A Boeing vezérigazgatója is bejelentette távozását a sorozatos incidensek után. A BBC megkereste a Boeinget és a Southwest Airlinest, de nem kapott választ a gépekkel és a flottával kapcsolatos kérdéseire. A Boeing nem nyilatkozott a BBC megkeresésére a legutóbbi incidenssel kapcsolatban sem. A gyártó évek óta próbálja helyrehozni hírnevét, miután 2018-ban és 2019-ben egy 737 Max típusú repülőgép-balesetben 346 ember vesztette életét, és az egyébként népszerű repülőgépeire ezt követően világszerte több mint 18 hónapra repülési tilalmat rendeltek el.

A Boeing 737-800-as modellje az előző generációs legkelendőbb 737-esek közé tartozik, amelyet később a 737 MAX váltott fel. A Boeing cég januárban került heves bírálat alá egy másik eset kapcsán is, amikor egy Alaska Airlines új 737 MAX 9 típusú repülőgépén leszakadt egy ajtó. Ennek eredményeként az FAA több hétre felfüggesztette ezen típus repülési engedélyét és korlátozta a MAX gyártását, emellett felszólította a Boeinget egy átfogó terv kidolgozására.

Az FAA decemberben javasolta a Boeing 737 NG típusú gépek hajtóműházainak kötelező vizsgálatát és alkatrészcserét egy korábbi halálos baleset miatt. Az intézkedéseket 2028 júliusig kell végrehajtaniuk az üzemeltetőknek.

További vizsgálódások folynak más Southwest Boeing gépekkel kapcsolatos hajtóműproblémák miatt is. Ezek között szerepel egy márciusi eset is, amikor egy járat visszatért Austin repülőterére hajtóműhiba miatt. Az elmúlt időszakban a Boeing több súlyos incidenssel került be a hírekbe, beleértve egy repülés közbeni törzsrész leválást, repedt pilótafülke ablakot, hajtóműtüzet, kényszerleszállást végrehajtó teherszállítót, orrkerék leválást, és hiányzó csavarokat egy kiszakadt ajtóból. A Boeing 737 Max géptípus gyártásánál használt 89 alkatrészből csupán 56 felelt meg a minőségi és biztonsági követelményeknek, ami további aggodalmakat vet fel a gyártó minőségellenőrzési folyamataival kapcsolatban. A Boeing körüli kétségek akkor kezdtek el felmerülni, amikor január 5-én, az Alaska Airlines gépén, mintegy 5 ezer méter magasan kiszakadt a vészkijárati panel a laza csavarok miatt. A gépek törzseit gyártó Spirit AeroSystems pedig elismerte, hogy félrefúrták a lyukakat a repülőkön, emiatt pedig mintegy 50 modellt kell átépíteni.