Az elektromos rollerek szabályozásának szükségessége és a budapesti eset

Az elektromos rollerek elterjedése egyre nagyobb közlekedésbiztonsági problémát jelent Európában, miközben a szabályozás hiánya miatt a balesetek száma is növekszik. Egy budapesti eset különösen rávilágít a helyzet súlyosságára.

Az elektromos rollerek használata egyre nagyobb kihívást jelent az európai városok közlekedésbiztonsága szempontjából. A European Transport Safety Council (ETSC) legfrissebb tanulmánya szerint átfogó szabályozásra van szükség, amely érinti a rollerek műszaki jellemzőit és a használóikra vonatkozó előírásokat is. A javaslatok között szerepel a 20 km/h maximális sebességkorlátozás, a 16 éves korhatár bevezetése, a bukósisak kötelező viselése, valamint az alkohol- és drogfogyasztás teljes tiltása a rollerezők körében.

A statisztikai adatok szerint 2022-ben 119 halálos baleset történt motorizált mikromobilitási eszközökkel, melyek jelentős része elektromos rollerekkel kapcsolatos. Ezek a balesetek gyakran esésből adódnak, így nem mindig kerülnek rendőrségi nyilvántartásba, de az ittas vezetés kiemelt szerepet játszik a halálos esetek között.

Magyarországon jelenleg még nincsen szabályozás az elektromos rollerekre, ahogyan a KRESZ-ben sincsen feltüntetve járműként. Használatával kapcsolatban nincs meghatározva sebességhatár, nincsenek tisztázva kivilágításának szabályai, és a különböző biztonsági berendezések sincsenek meghatározva. Ennek ellenére a bírói gyakorlat egyértelmű abban, hogy az ittas járművezetés elektromos rollerrel elkövethető.

Vannak azonban olyan európai országok, ahol már vezettek be korlátozásokat. Finnországban és Norvégiában például – városoktól függően – vagy csökkentették a sebességhatárt az éjszakai időszakban, vagy teljesen be is tiltották az esti rollerezést. A korlátozások eredményeként ebben a két országban jelentősen csökkent a balesetek száma.

Budapesten, a Váci úton egy rolleres körülbelül 80 km/órás sebességgel közlekedett, ami meghaladja a megengedett 70 km/órát. Az eset rávilágít arra, hogy a jelenlegi KRESZ nem ismeri az elektromos rollerek fogalmát, és a szabályozás hiánya miatt a rollerek használata gyakran veszélyes. A statisztikák szerint a rollerbalesetek több mint 80%-a koponya sérüléssel végződik, mivel a kis kerekek könnyen megakadnak egy kátyúban, és a sofőrök fejjel zuhannak előre.

Köves Szilárd vezetéstechnikai szakoktató szerint a rollerek jelenlegi sebessége nem biztonságos, és a szabályozás hiánya problémás. Az új KRESZ-tervezet, amely várhatóan 2025 márciusában jelenik meg, foglalkozni fog az elektromos rollerek besorolásával és szabályozásával.