A kormány csökkenti a biztosítók extraprofitadóját és április 30-ra egységesíti a lakásbiztosítási kampány fordulónapját
A kormány jövőre április 30-ai biztosítási fordulónappal hirdeti meg a lakásbiztosítási kampányt, és legalább 50 milliárd forinttal csökkenti a biztosítók extraprofitadóját.
A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) által Esztergomban rendezett XX. Biztosításszakmai konferencián több fontos bejelentés is elhangzott. Kovács Zsolt, az NGM miniszteri biztosa elmondta, hogy bár a gazdasági növekedés még nincs a kívánatos szinten, a biztosítási ágazat számára kiszámíthatóbb pálya várható.
A lakásbiztosítási kampány jövőre április 30-ai biztosítási fordulónappal kerül meghirdetésre, és az ügyfelek 20%-át sikerült megmozdítani az idei kampány során. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint a kampány sikeres volt, erősödött a piaci verseny, csökkent a piacvezető biztosítók koncentrációja. A kampány hatására csökkent az alulbiztosítottság, növekedett az ingatlanok biztosítási fedezete, és a lakásbiztosítások száma nem csökkent. A hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20%-a, több mint 640 ezer szerződés megmozdult, ebből 330 ezer új szerződés, 310 ezer átdolgozott szerződés. Az online közvetítés hatszorosára nőtt, az online alkuszoknál 10 szerződésből 3 Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) volt. A kampány hatására az idei II. negyedévben az éves átlagdíj 16%-kal nőtt, a kárkifizetések 23%-kal, a biztosítási összegek 24%-kal emelkedtek.
A biztosítók extraprofitadója legalább 50 milliárd forinttal csökkenhet 2025-ben. Az extraprofitadót 2022-től vetették ki a biztosítókra, és a biztosítási pótadóval mintegy 50 milliárd forintos extra adóterhet valószínűsítettek a meglévő mintegy 115 milliárd forintos biztosítási adó mellett. Az extraprofitadó csökkentésének részletein még dolgoznak, de az állampapír-vásárláshoz kötött tehercsökkentés lehetősége felmerült. Az extraprofitadó bevezetése óta a biztosítási szektor nyeresége jelentősen csökkent, és a szektor gazdasági nyeresége negatívba fordult.
A hosszú távú megtakarítások jövő évi lakáscélú felhasználhatósága csak az önkéntes nyugdíjpénztárakra vonatkozik, az élet- és nyugdíjbiztosításokat nem érinti.
Az MNB etikus 2.0 életbiztosítási koncepciója is bemutatásra került, amelynek célja az életbiztosítási piac növekedésének támogatása. Az életbiztosítások egy része hosszú távon sem ígér pozitív hozamot, ezért ezeket módosítani kell vagy kivezetni a piacról. A biztosítók szerint az etikus 2.0 koncepció bevezetése nem időszerű, amíg az extraprofitadó fennmarad.
A konferencián elhangzott, hogy az alkuszok lesznek a biztosítási piac legfontosabb szereplői, és az EU Retail Investment Strategy (RIS) szabálycsomagja rontja az ügyfelek pozícióját. A biztosítási piac digitalizációja nem mérhető a bankokéhoz, mivel a biztosítási kérdésekkel nem foglalkoznak nap mint nap az ügyfelek. A személyes értékesítés jelentősége fennmarad a digitalizáció mellett is. A szabályozók és a biztosítók közötti együttműködés javult, és előremutató együttműködést sikerült kialakítani.
A biztosítók díjbevételei az infláció alatt emelkedtek az utóbbi években, és a szerződésállomány csak lassan növekszik. A mezőgazdaságot és az árvízkárokat sújtó károk jelentősek voltak az utóbbi években. A MABISZ tagjai tavaly 123 milliárd forintnyi biztosítási adót és 88 milliárd forintnyi extraprofitadót fizettek. A nyugdíjbiztosítások továbbra is növekedést mutatnak, és a MABISZ nyugdíjkampánnyal támogatja ezt.
A biztosításközvetítői piac bevétele úgy növekszik, hogy a piacon jelenlévő közvetítők, alkuszok száma folyamatosan csökken. Az alkuszi csatorna átlagos bevétele az elmúlt 4 évben 66 százalékkal nőtt, az átlagos eredmény pedig 140 százalékkal emelkedett, miközben a kumulált infláció 51 százalék volt.
Az emberek edukálása fontos a biztosítási piac növekedéséhez. A biztosítók technológiai fejlesztésekbe is invesztáltak az elmúlt időszakban, de az ügyfél elvárások folyamatosan és gyorsuló módon változnak, ezeket követnie kell a szakmának.