Google győzelmet aratott az Európai Unió felett

A Google megnyerte az Európai Unióval szemben indított perét, amely az online hirdetések piacának korlátozásával kapcsolatos volt, így nem kell kifizetnie az 1,49 milliárd eurós, azaz több mint 587 milliárd forintnak megfelelő büntetést.

Az Európai Unió luxembourgi Törvényszékének bírái szerint a szabályozó hatóságok hibákat követtek el a Google elleni vizsgálat során, ezért helyt adtak a vállalat fellebbezésének. A szerdai döntés ellen az Európai Bizottság még fellebbezhet az unió legfelsőbb bíróságán, és valamivel kevesebb mint két hónapja maradt a fellebbezésre.

A Google-t azzal vádolták, hogy 2006 és 2016 között visszaélt piaci erőfölényével, és megakadályozta, hogy a versenytársak, mint például a Yahoo vagy a Microsoft, hirdetéseket helyezzenek el harmadik fél weboldalain. A vállalat szerződései megtiltották, hogy a weboldalak elfogadják a rivális keresőhirdetéseket, amikor a felhasználók a Google keresőmezőjébe írták be a kereséseiket.

A Google üdvözölte a bíróság döntését, míg az Európai Bizottság még fontolgatja, hogy fellebbezzen-e. Az ügy középpontjában a Google AdSense szolgáltatása állt, amely lehetővé teszi az online hirdetések megjelenítését, de a Bizottság szerint a vállalat ezt a szolgáltatást is piaci erőfölényének növelésére használta fel.

A Törvényszék több határozatot is helyben hagyott, de a bírsággal kapcsolatos döntést megsemmisítette, mivel úgy találták, hogy az Európai Bizottság nem vett figyelembe minden piaci körülményt a szerződés záradékaival kapcsolatban. A Google-t nemcsak Európában, hanem az Egyesült Államokban is megvádolták a piaci erőfölényével való visszaéléssel, ahol egy hasonló per jelenleg is folyamatban van.

A bírságot még 2019-ben szabták ki, és a Google azt állította, hogy idő közben az EU-s szabályozásokhoz igazították a működésüket. Hasonló ügyekben szabott már ki bírságot az EU a Google-nek. Három ügyben hosszas vizsgálatok után összesen 8,2 milliárd eurós bírságot akasztottak a cég nyakába. 2021-ben további vizsgálatok is indultak a cég reklámpiaci erőfölénye miatt. Ezek a vizsgálatok azonban nagyon sok időt vesznek igénybe, és egyesek szerint a büntetések sem elég nagyok a cég méretéhez képest. Az Európai Bizottság korábban arra is figyelmeztetett, ha aggályai beigazolódnak, az egyetlen járható út a Google hirdetési üzletágának feldarabolása lehet.

Egy másik bírságot helyben hagytak

A múlt héten az EU bírósága helyben hagyott egy a Google elleni másik 2,42 milliárd eurós bírságot, amelyet 2017-ben szabtak ki rá. Az ítélet szerint a vállalat versenyelőnyével visszaélve a keresőjében saját árösszehasonlító szolgáltatását részesítette előnyben a versenytársak kárára. A korábbi ítéletet a Google és anyavállalata, az Alphabet támadta meg az uniós törvényszéken, azzal érvelve, hogy a versenytársak eltérő kezelése a verseny és az innováció velejárója, nem pedig a versenyszabályok megsértése. Ezt a keresetet az elsőfokú bíróság 2021-ben elutasította és helybenhagyta a bírságot. A Google és az Alphabet ezt követően fellebbezést nyújtott be, amelyben azt kérte, hogy a törvényszék helyezze hatályon kívül az ítéletet, majd végül a kedden kihirdetett ítéletben az uniós legfelsőbb bíróság elutasította a fellebbezést, és helybenhagyta a határozatot.