Elektromos Jármű Töltőállomások Fejlesztése Magyarországon

Magyarország a tavasszal felvett egymilliárd eurós kínai hitel egy részét elektromos jármű töltőállomások telepítésére használja a vidéki területeken. A kormány eredetileg az EU helyreállítási alapjából tervezte finanszírozni a projektet, de az EU-s források esetleges késedelme miatt fontolóra vették a kínai hitel felhasználását.

A hitel célja a legújabb technológiákhoz kapcsolódó kiadások, infrastruktúra építés, közlekedési infrastruktúra és energia finanszírozása. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a források elsősorban infrastrukturális fejlesztésekre szolgálnak, míg Varga Mihály pénzügyminiszter az energiahatékonysági beruházásokra utalt.

A kormány legalább 28 milliárd forintot tervez felhasználni a kínai hitelből az elektromos jármű töltőállomások telepítésére a vidéki területeken. A projekt az RRF-REP-10.14.1-24 kód alatt fut, és a kormány célja, hogy megnyissa a pályázati folyamatot az elektromos töltőállomások üzemeltetési engedéllyel rendelkező vállalkozások számára az alul ellátott kerületekben.

Valószínű, hogy a kormány nem csak a 28 milliárd forintos EU-s támogatást, hanem a folyamatban lévő 30 milliárd forintos elektromos járművásárlási programot is a kínai hitelből finanszírozza. Ezt a lépést korábbi döntések is támogatják, miszerint ha az EU-s források nem állnak rendelkezésre, akkor a magyar költségvetési forrásokat vagy kínai hitelt használnak.

Az EU helyreállítási alapjainak elérésével kapcsolatos nehézségek miatt Magyarország nagyobb mértékben támaszkodhat a kínai hitelekre infrastrukturális projektekhez, mint például az elektromos jármű töltőhálózatának bővítéséhez, amely csökkentheti a közlekedési szektorból származó üvegházhatású gázok kibocsátását.

A kormány 45 kijelölt kerületben, ahol korlátozott a töltőpontok száma, legalább egy töltőállomás létesítésére nyit pályázatot az üzemeltetési engedéllyel rendelkező vállalkozások számára. A kínai bankoktól felvett hitel összege egymilliárd euró, amelyet április 19-én egy összegben vettek fel, változó kamatlábbal és 2027. április 19-i visszafizetési határidővel.

A kormány célja az elektromos járművekkel kapcsolatos kezdeményezések, beleértve a töltőinfrastruktúra és a járművásárlási támogatásokat, támogatása volt az elmúlt évben. Ha az EU-s források késnek, a projekteket az állami költségvetésből finanszírozhatják.