Magyarország megkapta az első KC-390 Millennium szállítórepülőgépet

Csütörtökön érkezett meg a Magyar Honvédség első KC-390 Millennium típusú katonai szállítórepülőgépe a kecskeméti katonai repülőtérre, amely az első a megrendelt két gépből. A repülőgép már magyar felségjelzéssel landolt, és hamarosan megkezdődik a magyar szakszemélyzet kiképzése is.

Az Embraer brazil repülőgépgyártó vállalattól rendelt KC-390-esek az időközben hadrendből kivont AN-26-osok feladatait veszik át, de sokkal többre képesek: akár 26 tonna hasznos terhet is szállíthatnak, alkalmasak a Gripen vadászgépek légi utántöltésére, valamint egészségügyi kimenekítési feladatokra is, köszönhetően a rajtuk elhelyezhető teljesen felszerelt betegágyaknak.

A gépek még brazil lajstromjellel érkeztek, de már a Hungarian Air Force felirattal és a vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Szállítórepülő századának logójával felszerelve. A magyar lajstromjel hamarosan felkerül, és a négy pilóta, valamint öt load master (rakodásvezető) kiképzése már megtörtént Brazíliában. A második csoport a következő 10 hónapban végzi a gyakorlati képzést a gépeken.

Az új szállítógép nem először járt Magyarországon, hiszen áprilisban már több mint két hetet töltött a kecskeméti repülőbázison, ahol a speciális NATO kommunikációs eszközök beépítését és validációját végezték el rajta. A gép különleges kialakítása révén alkalmas betonozott repülőtéren kívüli rossz minőségű terepviszonyok közötti fel- és leszállásra, valamint ejtőernyős légideszant műveletek kiszolgálására is.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a megnyitón kiemelte, hogy a KC-390-es gépek a tulajdonságaik és műszaki jellemzőik alapján rendkívül alkalmasak a modern haderő komplex feladatainak ellátására. Emellett megjegyezte, hogy hamarosan érkeznek a sugármeghajtású, könnyű kiképző-repülőgépek a cseh gyárból, és a légierő flottája négy új Gripen vadászgéppel is bővül.

A tárcavezető arról is beszélt, hogy a szomszédunkban dúló orosz-ukrán háború is megmutatta a harctéri mobilitás szükségességét és a katonai szállítási kapacitások iránti igény növekedését. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta, hogy a kormány 2020 novemberében kötött szerződést a brazil Embraer céggel két KC-390-es hadszíntéri szállító és légi utántöltő repülőgép beszerzéséről, és az első most megérkezett.

„Nagyon régóta vártuk ezt, hiszen a korábbi haditechnológia részét képező szállítógépeink elavultak, használhatatlanná váltak. Ki is vontuk a forgalomból őket, azonban újak nem érkeztek, így évekig a Magyar Légierő és ezen keresztül a Magyar Honvédség és az ország is katonai szállító repülőgépek nélkül maradt, ami helytelen, és meg kellett szüntetnünk ezt az állapotot” – tette hozzá a honvédelmi miniszter.

A KC-390-es hadszíntéri szállító és légi utántöltő repülőgép minden igényünket kielégíti, ezáltal tökéletes kiegészítője lesz a Magyar Honvédség légierejének. A gép raklapos teherszállítás esetén 23 tonna, míg gépjárművek szállítása során akár 26 tonna hasznos terhelést tesz lehetővé; 64 ejtőernyőst, vagy 80 gyalogos katonát, vagy 74 hordágyat képes szállítani.

A szállító feladatokon túl a KC-390-es típus képes harci repülőgépek légi utántöltésére, valamint saját hatótávolságának és repülési idejének növelése érdekében maga is tud üzemanyagot felvenni repülés közben. A KC-390 repülőgépek önvédelmi rendszerét a legmodernebb technikai megoldások alkalmazásával alakították ki, amely zavarótöltetek kilövésére, elektronikai zavarásra és infravörös irányítású légvédelmi rakéták lézersugaras semlegesítésére is alkalmas.

„Ha békesség támad, romlik a háború – tartja egy magyar közmondás, ezért azt szeretném, hogy az a gondolatunk valósuljon meg, hogy a békéhez erő kell. Magyarország békepárti ország, elkötelezettek vagyunk a béketeremtésben és a béke megőrzésében, de ehhez itt nekünk a honvédelem vezetésében mindent meg kell tennünk, hogy erős, stabil, megbízható eszközeik legyenek” – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf.

A honvédelmi miniszter szerint az Embraer KC-390-es gép érkezésével "új időszámítás kezdődik" a Honvédségben. A gép össztömege 23,5 tonna, szárnyfessztávolsága pedig 34 méter. Hatótávolsága igen markáns 6000 km (ami légi utántöltéssel növelhető), amit 800 km/h-ás sebességgel tud megtenni, 8000 méteres utazómagasságon. A legmodernebb egészségügyi rendszerekkel van felszerelve, 4 mobil intenzív betegággyal rendelkezik, de tömeges egészségügyi vészhelyzet esetén 74 hordágy befogadására képes. Rakományától nem csak a földön, de levegőben is meg tud szabadulni, ugyanis precíziós teherdobásra alkalmas, éjjel, nappal, kis és nagy magasságban is. Emellett az oldalsó ajtókon és a rámpán is lehet bekötött ejtőernyős ugrásokat végrehajtani róla.