A Dunaferr dolgozói még mindig várnak a megígért jutalomra

A Dunai Vasmű dolgozói még mindig nem kapták meg a júliusban esedékes, 150 ezer forintos jutalmukat, annak ellenére, hogy a Liberty Steel Group európai üzletágának vezérigazgatója, Thomas Gangl ígéretet tett a probléma megoldására.

A Népszava értesülései szerint a vállalat mintegy 3200 dolgozója a hónap végéig nem részesült a juttatásban, és a júniusban megkötött bérmegállapodásban foglaltak ellenére a júliusi bérekkel együtt sem utalták át az összeget. A dolgozók augusztusi bérét is csak tüntetéssel tudták kicsikarni a cég vezetéséből.

Magyar Zoltán, a Dunaferr DV. Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke szerint a jutalmak kifizetése a szén-dioxid-kvótaértékesítésből származó extraforrások függvényében történhet meg, és reménykedik abban, hogy a jutalom szeptember 10-ig, az aktuális fizetésekkel együtt érkezik meg a dolgozókhoz.

A Liberty Steel Group egy évvel ezelőtt vásárolta meg a felszámolás alá került Dunaferrt, azonban azóta kiderült, hogy a cég valószínűleg csak a szén-dioxid-kvóták értékesítése miatt érdeklődött a magyarországi acélgyártás iránt. A gyárban jelenleg nem folyik érdemi termelőtevékenység, és a bevételek nagy része a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből származik. A Duna Furnace mintegy 1100 alkalmazottja állásidőn van, és a hengerelt termékek készítésére is csak akkor lenne lehetőség, ha a csoport másik vállalata, a Dunarolling megkapná a szükséges alapanyagot, amelynek beszerzése jelenleg "folyamatban van".

A Dunaferr 2004-es privatizálása után ukrán és orosz tulajdonba került, és 2020-ra a működésképtelenség határára sodródott. A Liberty Steelre sokan mint megváltóra tekintettek, de a tulajdonosváltás után leépítések is kezdődtek a gyárban. Idén májusban sztrájkbizottságot alapítottak a dolgozók, mivel a szakszervezet hetek óta sikertelenül próbált megállapodni a béremelésben a munkáltatóval.

A helyzetet árnyalja, hogy a Liberty Dunaújváros 1,3 milliárd eurós pénzügyi támogatást kapott egy kínai exporthitelezési szervezettől, amelynek köszönhetően az elavult szénalapú acélgyártási módszereket elektromos ívkemencés létesítményekre cserélhetik. A magyar kormány testre szabott jogszabályokkal egyengette a Liberty útját odáig, hogy megvehesse a Dunaferr életképes, adósságoktól megtisztított részeit. A beruházások révén a gyár karbonsemlegessé válhat, ami növelheti a zöld acél iránti keresletet az európai piacon, ahol ilyen terméket még nem sokan képesek előállítani.