Mobiltelefonok kitiltása az iskolákból Európában

Európa-szerte egyre több országban vezetnek be okostelefon-tilalmat az iskolákban, hogy megküzdjenek a képernyőfüggőséggel és a cyberbullyinggal. Belgiumban több száz iskola tervezi a telefonhasználat betiltását, és a holland általános iskolákban már életbe léptették ezt a szabályt.

Belgiumban a Francia Közösség kormányzata nyáron jelentette be, hogy az általános iskolákban és a középiskolák első három évfolyamában betiltják az okostelefonokat Vallónia régióban és Brüsszelben. Azonban sok iskola nem várja meg a törvényi tiltást, hanem saját házirenden belül lép fel a telefonhasználat ellen. A gyerekek az iskolában a nap elején egy szekrénybe helyezik a telefonjaikat, és csak a nap végén kapják vissza őket. Amennyiben mégis telefonnal kapják el őket, a tanárok elkobozzák, és szintén a nap végén adják vissza.

A telefonhasználat betiltását általában azzal indokolják, hogy a készülékek elvonják a diákok figyelmét, és lehetőséget adnak az internetes zaklatásra. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is felhívta a figyelmet a túlzott képernyőidő gyerekekre gyakorolt hatására, amely a politikai napirend részévé vált, és kiemelte a gyermek- és tinédzserkor kritikus jelentőségét a fiatalok fejlődése szempontjából.

A tendencia nem korlátozódik Belgiumra: Hollandiában már 2024. január elsejétől tilos telefont vinni az osztálytermekbe, Görögországban, Romániában és Magyarországon pedig a szeptembertől kezdődő tanévtől lépnek életbe az elektronikus kommunikációs eszközökre vonatkozó új szabályok. Franciaországban és Írországban is fontolgatják a hasonló intézkedéseket. Az okostelefonok betiltása az osztálytermekben egyszerű megoldásnak tűnik, de egyes szakértők szerint a korábbi próbálkozások az okostelefonok tantermi használatának szabályozására már kudarcot vallottak.

Lieven De Marez, a Genti Egyetem professzora és a belga Imec kutatóközpont munkatársa szerint az iskoláknak meg kell tanítaniuk a gyerekeket az okostelefonok használatára, mivel ez az életük része. A tanárok azonban nehezen tudják szabályozni a mobilhasználatot, mivel a diákok nagy késztetést éreznek az okostelefonok használatára. A tiltás hátránya, hogy nem tanítja meg a gyerekeket arra, hogyan dolgozzanak az okostelefonokkal abban a döntő fontosságú időszakban, amikor az agy azon része, amely a koncentrációt és a figyelmet irányítja, kialakulóban van.

Magyarországon szeptembertől az iskolákban már rendelet fogja korlátozni a mobilok és más okoseszközök használatát. A diákok a telefonjukat bevihetik az iskolába, és alapesetben rögtön le kell adniuk azokat, de azért hagynak lehetőséget arra, hogy az órákon tanulásra is használják őket. A Madách Gimnázium jelezte, hogy nem fogják elvenni a mobilokat a diákoktól, mert az iskola célja a digitális kultúra helyes használatára való nevelés, nem pedig a tiltás. Szerintük életszerűtlen lenne leadni a mobilokat, mert bármelyik órán szükség lehet rájuk a tanuláshoz. Kormányzati oldalról a rendelet nyílt megsértésével indokolták ezután az igazgató kirúgását – bár az nem világos, miért számítana ez a lépés annak. Az iskolák különféle módon oldják meg a rendelet érvénybe léptetését, van iskola, ahol minden nap új borítékot kell vinniük magukkal a gyerekeknek.