A német gazdaság és a Volkswagen válságkezelése

A német gazdaság lassulása a bankokat is megviseli, a kockázati céltartalékok emelkedése mellett a Volkswagen drasztikus lépéseket fontolgat, beleértve az üzembezárásokat és a létszámleépítéseket.

A Bloomberg jelentése szerint a német bankok már érzik a gazdasági stagnálás okozta feszültséget, a legnagyobb bankok kockázati céltartalékokat az év első felében közel 50%-kal növelték. A DZ Bank elemzése szerint a geopolitikai bizonytalanságok miatt a helyzet tovább romolhat az év hátralévő részében. A Commerzbank a vállalati ügyfelek kockázati költségeit 52%-kal emelte.

Clemens Fuest, az Ifo Intézet elnöke szerint Németország "válságba zuhan", a Creditreform adatai alapján a vállalati fizetésképtelenségek száma az elmúlt fél évben 30%-kal nőtt. A pénzügyi nehézségekkel küzdő vállalatok között szerepel az OQ Chemicals GmbH, a Heubach GmbH, a BayWa AG és a Varta AG, melyek bankjai között megtalálható a BayernLB, a Commerzbank, a Deutsche Bank, az LBBW és a NordLB.

A Volkswagen a költségcsökkentés jegyében nem zárja ki az üzembezárásokat és a létszámleépítéseket Németországban, valamint felbontja a 2029-ig tartó foglalkoztatási garanciát. A vállalat 1994 óta működő munkahelyvédelmi programjának megszüntetését is fontolóra veszi, de minden intézkedést megvitatnak az üzemi tanáccsal.

A VW vezetősége szerint legalább egy nagyobb autógyár és egy alkatrészgyár bezárása szükséges, bár nem tisztázott, hogy mely üzemeket érintené a döntés. Oliver Blume, a VW vezérigazgatója szerint az autóipar nehéz helyzetben van, és Németország versenyképessége romlik. Daniela Cavallo, az üzemi tanács elnöke és Thorsten Groeger, az IG Metall képviselője élesen kritizálta a tervezett lépéseket, és Cavallo határozott ellenállást hirdetett meg.

A Volkswagen részvényei a bejelentés után 2 százalékos pluszban voltak, míg az idei évben 12,7 százalékot esett a cég árfolyama. A Volkswagen 2026-ig 10 milliárd euró megtakarítást célzott meg, miközben megpróbálja racionalizálni a kiadásokat, hogy túlélje az elektromos átállással járó nehézségeket. Thomas Schaefer, a VW márkafőnöke szerint a helyzet rendkívül feszült, és egyszerű költségcsökkentési intézkedésekkel nem lehet leküzdeni.

A Spiegel szerint korábban nem volt példa arra, hogy a vállalat Németországban gyárat zárt volna be. Az igazgatótanács szükségesnek tartja a vállalat márkáinak átstrukturálását a konszern keretein belül, és a demográfiai tendenciákon alapuló átszervezés nem elegendő a versenyképesség növeléséhez szükséges rövid távú strukturális kiigazítások eléréséhez. Az új megrendelések jelenlegi gyenge alakulása tovább rontott a helyzeten.