Fontos változások a bankolásban szeptembertől

Szeptemberrel kezdődően jelentős változások lépnek életbe a magyarországi bankolás területén, amelyek célja az ügyfelek pénzének nagyobb biztonságban tartása. Az új intézkedések között szerepelnek a tranzakciókra vonatkozó beállított limitek, az azonnali értesítések ingyenes biztosítása, valamint az ügyfelek jobb tájékoztatása a biztonságos bankolásról.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ajánlásai alapján a hitelintézeteknek számos új intézkedést kell bevezetniük, amelyek a digitális bankolás biztonságát hivatottak növelni. Az elektronikus csatornákon keresztül történő tranzakciókra, így az átutalásokra is, értékhatárokat kell beállítaniuk a bankoknak. Az OTP Bank ügyfelei már májustól találkozhatnak ezzel a változtatható vagy időlegesen felfüggeszthető limittel. A csalások kivédését szolgálja az az intézkedés, hogy ha valaki új eszközre telepíti a mobilbankot vagy internetbankot, akkor a limitek az első 24 órában még alacsonyabbak lesznek, és ezeket az összeghatárokat az ügyfél a 24 óra leteltéig nem is emelheti meg.

Az MNB elvárja, hogy a bankok haladéktalanul és díjmentesen értesítsék az ügyfeleket, ha új bankkártyát aktiváltak, vagy ha új készüléken telepítették, illetve léptek be a mobilbankjukba vagy az internetbankjukba. Az értesítéseket a régi telefonszámra vagy készülékre küldik ki, és felhívják a figyelmet arra, hogy ha az ügyfél nem kérte ezeket a hozzáféréseket, hogyan értesítheti erről a bankot.

A csalók gyakran próbálkoznak azzal, hogy banki ügyintézőnek adják ki magukat, és így próbálják megszerezni az ügyfelek adatait. Az MNB ajánlása szerint a bankoknak egyedi azonosító kódot kellene használniuk, amely alapján az ügyfél tudhatja, hogy valóban a bank hívta-e fel. Az OTP és a Gránit Bank már hasonló megoldásokat alkalmaznak. Az interneten keresztül is ellenőrizhető lesz, hogy tényleg banki ügyintéző hívott-e fel bennünket vagy egy csaló.

Az új szabályok értelmében az ügyfeleknek lehetőségük lesz letiltani az általuk visszaélésgyanúsnak ítélt fizetési kérelem küldőjét az elektronikus csatornákon keresztül. A bankoknak figyelniük kell a gyanús tranzakciókat is, és értesíteniük kell az ügyfelet, ha például kiugróan magas összeget akarnak átutalni, vagy ha a tranzakció szokatlan helyszínen vagy időpontban történik.

A bankoknak díjmentesen kell biztosítaniuk az ügyfelek számára az azonnali értesítést minden tranzakcióról és a számlával kapcsolatos adatváltozásokról. Az Erste Bank a mikrovállalkozásokat sms-ben, míg az UniCredit ügyfelei többféle értesítési módszer közül választhatnak. Ezt a szolgáltatást nem csak a lakossági ügyfeleknek, de a mikrovállalkozásoknak is kötelező biztosítani.

A kártyás vásárlások során a kereskedők nem férhetnek hozzá a kártyaadatokhoz, ezeket csak a POS-terminálokat adó bankok tárolhatják, és a kereskedők csak tokenizált vagy más titkosított formában kaphatják meg az adatokat. A bankoknak folyamatosan figyelmeztetniük kell az ügyfeleket a megfelelő biztonságra és a készülékek biztonságos beállítására.

Az új szabályozások célja, hogy a bankolás biztonságosabbá váljon az ügyfelek számára, és megnehezítsék a csalók dolgát. Az intézkedések a digitális bankolás terjedésével egyre fontosabbá válnak, hiszen a csalók folyamatosan új módszereket dolgoznak ki az ügyfelek megtévesztésére.