Az iskolák maguk dönthetnek a mobiltelefonok használatának korlátozásáról

Az iskolák vezetősége nagy mozgásteret kapott a mobiltelefonok használatának korlátozására vonatkozó rendelet végrehajtásában, mondta Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára a Kossuth rádióban.

Maruzsa Zoltán szerint a rendelet célja, hogy ösztönzőleg hasson a tanulási eredményekre és a diákok közötti társas kapcsolatokra. Az iskolák házirendje alapján dönthetnek arról, hogy hol tárolják a diákok telefonjait, és hogyan adják vissza azokat a nap végén. Az államtitkár kiemelte, hogy lesznek kivételek: az egészségügyi okokból telefonjukat használó diákok és a pedagógiai célú eszközhasználatot a tanárok engedélyezhetik.

A Madách Imre Gimnázium esetében, ahol az igazgató, Mészáros Csaba ellenezte a rendeletet, a Belügyminisztérium felmentette az igazgatót. A gimnázium vezetősége szerint a digitális kultúra helyes használatára kell nevelni a diákokat, nem pedig a tiltásra. Mészáros Csaba szerint a minisztérium a médiafelhajtás miatt lépett, mivel ő már korábban tájékoztatta Maruzsa Zoltánt az iskola álláspontjáról. Maruzsa Zoltán tagadja, hogy pontosan tisztában lett volna azzal, hogy a Madách Imre Gimnáziumban szeptembertől nem fogják elvenni a diákok mobilját.

A pedagógusok bérezésével kapcsolatban Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a kormány az év elejétől több mint 32 százalékkal emelte az illetményeket, és a folyamat a jövő januártól folytatódik. A cél, hogy a pedagógus átlagbérek a diplomás átlagbérek legalább nyolcvan százalékára emelkedjenek. 2025-re a pedagógus átlagbérek 820 ezer forint környékén lehetnek, ami átlagosan 21 százalékos béremeléssel érhető el. Az új pedagógus életpályáról szóló törvény alapján az intézményvezetők és igazgatók differenciáltan biztosíthatják a béremelést.

Az államtitkár hozzátette, hogy az idei évtől teljesítményértékelési rendszert vezetnek be az iskolákban, amely évente értékeli a pedagógusokat és az igazgatókat, és ez befolyásolni fogja a bérezésüket is. A béremelés óta a köznevelésben dolgozó szakemberek létszáma és a pedagógusképzésekre jelentkezők száma is növekedett.

Gulyás Gergely korábban kijelentette, hogy a ciklus végére a bruttó egymillió forintot is meghaladhatja a pedagógus-átlagbér. Azonban jelenleg nagyjából 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből, és a szakértők szerint a béremelés önmagában nem lesz elegendő a pedagógusi pálya vonzerejének visszaállítására. A reál tantárgyakat tanító tanárokból van a legnagyobb hiány, mivel a versenyszféra magasabb fizetést kínál a frissen végzett diplomásoknak.