A Barátság kőolajvezeték leállása 2025-től

Ukrajna 2025. január 1-jétől leállítja a Barátság kőolajvezetéket, amely Oroszországból szállít kőolajat Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába. A döntést Mihajlo Podoljak, az ukrán elnök tanácsadója jelentette be.

Az ukránok a Druzsba kőolajvezeték leállítását is megerősítették, amely szintén érinti Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát. A leállás az orosz gáztranszit ukrajnai megállításával kapcsolatos, és Ukrajna kész az alternatív forrásokból, például közép-ázsiai gázból származó gáz tranzitját folytatni. A Barátság II. kőolajvezeték leállása miatt Magyarországnak és Szlovákiának az Adria vezetékre kell majd támaszkodniuk az olajimport tekintetében, mivel Csehország az év végére függetlenedni kíván az orosz olajtól.

A Mol vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki a horvát olajtól való függőség és a lehetséges áremelkedések miatt. A Mol társaság jelezte, hogy nem kaptak hivatalos értesítést a vezeték leállításáról, és az üzleti kapcsolatok Ukrajnával jók, az olajszállítások a megszokott módon folytatódnak. A befektetők azonban érzékenyen reagáltak a hírre, a Mol részvénye jelentős, 4,2 százalékos mínuszban van, és idén eddig 8 százalékkal került lejjebb az árfolyam.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Oroszországba utazott, hogy megvitassa az energiaellátás biztonságát az orosz vezetőkkel, hangsúlyozva, hogy ez nemzetbiztonsági kérdés. A magyar kormány az olajellátás diverzifikálásán dolgozik, és az Adria vezeték kapacitásának bővítését fontolgatja, hogy teljes mértékben helyettesíthessék az orosz importot.

A Barátság vezeték leállása jelentős biztonsági kockázatot jelent, mivel Magyarország egyetlen szállítóra támaszkodik. A magyar kormány legalább 90 napos olajtartalékokat tart fenn az energiaellátás biztonsága érdekében. A leállás következtében a Mol két finomítójának kapacitáskihasználtsága körülbelül 80%-kal csökkenhet, ami befolyásolhatja az olajimportot az Adria vezetéken keresztül. A Mol még nem tart ott a finomítóknál a diverzifikációban, hogy az Adria vezetéken keresztül érkező, nyugati olajtermékkel teljesen el tudja látni a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat, ezért jelentős olajimportra kényszerülhet a társaság, ami nagy költségvonzattal járhat.

A tárgyalások Magyarország és Ukrajna között folyamatban vannak, de ha a vezeték leáll, az akár 5-10%-os emelkedést is eredményezhet a benzinkutaknál. Hernádi Zsolt biztosította a nyilvánosságot, hogy Magyarországon nem lesz üzemanyaghiány, még a Barátság vezeték teljes leállása esetén sem. Az energia szakértő Pletser hangsúlyozza, hogy amíg a szabadpiaci feltételek érvényesülnek, nem kell ellátási biztonsági problémákra számítani. Azonban a Mol éves 3 milliárd dolláros EBITDA-célját a leállás akár 2-2,4 milliárd dollárra is csökkentheti. A cseh energiabiztonsági megbízott, Vaclav Bartuska szerint az ukrán bejelentés különösen Magyarország és Szlovákia olajbeszerzési stratégiáját írja át, mivel Csehország az év végére lényegében képes lehet leválni az orosz nyersolajról.