Júniusi kiskereskedelmi forgalom Magyarországon

A magyar kiskereskedelmi forgalom volumene 2,6%-kal nőtt júniusban az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer- és nem élelmiszer-kereskedelem egyaránt növekedést mutatott, az élelmiszer-kereskedelem 3,2%-kal, a nem élelmiszer-kereskedelem pedig 3,6%-kal bővült. Az online kiskereskedelmi forgalom volumene 14%-kal emelkedett.

A növekedés ellenére a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,1%-kal csökkent az előző hónaphoz képest, ami stagnáló fogyasztásra utal. Az év első felében a kiskereskedelmi forgalom volumene 2,7%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Júniusban a teljes kiskereskedelmi forgalom 1 611 milliárd forintot tett ki, ebből az élelmiszer-kereskedelem 49%-ot, a nem élelmiszer-kereskedelem 35%-ot, míg az üzemanyag-értékesítés 16%-ot képviselt.

Az élelmiszer- és vegyes élelmiszer-kereskedelmi üzletek 3,2%-os növekedést mutattak, az élelmiszerboltok adták ennek 75%-át. Az online kiskereskedelmi forgalom 14%-os növekedése mellett az üzemanyagtöltő állomások értékesítése 0,5%-kal emelkedett. A Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelte, hogy júniusban az élelmiszerrel kapcsolatos boltokban több mint 594 milliárd forintot költöttek, ami jelentős növekedést jelent az előző évhez képest. Az infláció csökkenése szerepet játszott a kiskereskedelmi forgalom növekedésében, az élelmiszer-infláció éves szinten 1,1%-ra csökkent. A minisztérium a belföldi fogyasztás fellendülését a reálbérek emelkedésének és a fogyasztói bizalom növekedésének tulajdonította, amit a turizmus dinamikus növekedése is alátámaszt.

A családok júniusban több mint 594 milliárd forintot költöttek élelmiszer-kereskedelemre, ami 3,48%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Azonban az összes kiskereskedelmi kiadást figyelembe véve a növekedési ráta 3,3%-ra csökken, ami az infláció miatt valós csökkenést jelent. A minisztérium pozitív kilátásait kritizálják, mivel nem tükrözik a valós helyzetet, hiszen Magyarország kiskereskedelmi szektora még mindig elmarad a járvány előtti szintektől. Összehasonlításképpen, Románia 8,1%-os növekedést ért el a kiskereskedelmi kereskedelemben júniusban, ami éles kontrasztot mutat.