Reptéri káosz: a fapadosok orrára koppintottak

A Gazdasági Versenyhivatal elnöke, Rigó Csaba Balázs figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató diszkont légitársaság vezetőjének, köztük a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet vezetőinek, a légi közlekedésben tapasztalható fennforgás és működési problémák miatt.

Áll a bál a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és Európa-szerte kaotikus a helyzet a légi közlekedés terén. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azonnali beavatkozásokat sürgetett, a Budapest Airport pedig segítőpontokat alakított ki a járatkésések miatt várakozó utasoknak. Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban úgy nyilatkozott, hogy a légi közlekedés jelenlegi állapota tűrhetetlen.

A GVH elnöke a légitársaságoknak küldött figyelemfelhívásban hangsúlyozta, hogy a fogyasztói jelzések és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren történt működési anomáliák miatt a légitársaságoknak figyelembe kell venniük a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény előírásait is. Rigó Csaba Balázs kiemelte, hogy a GVH különösen a gazdasági versenyt érdemben érintő reklámgyakorlatok esetén jogosult fellépni, és a hatóság figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat, indokolt esetben pedig megteszi a szükséges intézkedéseket.

A GVH már korábban is kiemelten figyelte a légitársaságok reklámgyakorlatát, és több versenyfelügyeleti eljárást is lefolytatott ezen a területen. Idén januárban a Wizz Airrel szemben indult eljárás, mivel a társaság fontos információkat hallgathatott el az utasok elől. Továbbá, a GVH 2022 októberében gyorselemzést végzett, amely során megvizsgálta a légitársaságok és jegyár-összehasonlító weboldalak jegyeladási- és reklámgyakorlatát, különös tekintettel a sötét mintázatok alkalmazására.

A hatóság tájékoztató anyagokban foglalja össze a fogyasztóknak szóló tanácsait, hogy segítse őket a tudatos vásárlói döntésekben, és elkerüljék a félrevezető tájékoztatásokat, valamint a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket. Rigó Csaba Balázs arra is felhívta a figyelmet, hogy a GVH figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat, és indokolt esetben megteszi a hatáskörébe tartozó szükséges intézkedéseket. Az elnöki intervenció ténye nem zárja ki, hogy a GVH a rá irányadó jogszabályi rendelkezések alapján a jelzett magatartással összefüggésben versenyfelügyeleti eljárást indítson.

A Budapest Főváros Kormányhivatala június végén hatósági ellenőrzést indított több légitársasággal szemben, köztük a Ryanair, a Wizzair, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal, a jelentős járatkésések kapcsán. Az ellenőrzés célja, hogy a légitársaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait, és megfelelő tájékoztatást, valamint segítséget nyújtottak-e az utasoknak. Jelenleg összesen 13 hatósági ellenőrzés van folyamatban, öt légitársasággal szemben, és a bírságok mértéke akár 650 millió forintig is terjedhet.

Daniel Liebhart, az osztrák Vida szakszervezet légiközlekedési osztályának vezetője a HungaroControlt tette felelőssé az európai légiközlekedésben megszaporodott késések miatt, és kritizálta a magyar légiforgalmi irányítás munkakörülményeit.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter üdvözölte, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten vizsgálja a légitársaságok tevékenységét, és további határozott lépéseket vár el a légitársaságokkal kapcsolatos elfogadhatatlan anomáliák megszüntetése érdekében. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter is hangsúlyozta, hogy a fogyasztóvédelem jelentős, fájdalmas bírságok kiszabásával sújtsa a légitársaságokat a járatkésések kapcsán.

A helyzet orvoslása érdekében Nagy Márton hivatalában fogadta a HungaroControl vezérigazgatóját, Tóth Lászlót, és leszögezte, hogy a HungaroControlnak mindent el kell követnie a zavartalan forgalom biztosítása érdekében. Az utasoknak is fontos tudniuk, hogy jelentős (2 órát meghaladó) indulási késés vagy járattörlés esetén tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettség terheli a légitársaságokat, függetlenül a jelentős késés vagy törlés okától.

A Wizz Air Dubajból Budapestre tartó járatának szerdai 21:20-as felszállása elmaradt, és a gép csak csütörtökön 14:30-kor tudott elindulni, ami 17 órás késést jelentett az utasok számára. Az utasokat Dubaj két ellenkező irányában található hostelben próbálták elszállásolni, ahol a családokat nemek szerint különválasztották, ami komoly felháborodást váltott ki. Az Index megkeresésére a Wizz Air közölte, hogy a járatot technikai hiba miatt kellett átütemezniük, és mentesítő járatot küldtek az utasokért.

A Wizz Air hozzáállása, a segítség elmaradása, az utazók nem megfelelő tájékoztatása, a családok, gyerekek szétválasztása megdöbbentő és megengedhetetlen. Az utasok jelentős plusz anyagi terheit a Wizz Air már most kommentálta, és azt nem kívánja teríteni. Az eset kapcsán a Wizz Air elnézést kért az érintett utasoktól a kellemetlenségekért.

A probléma messze túlmutat a légitársaságokon, hiszen a világjárványt követően nem állt rendelkezésre elég munkaerő sem a repülőtereken, sem a légitársaságoknál, sem a földi kiszolgálóknál. Ezért volt sokkal nagyobb káosz az európai légi közlekedésben, ami már abban is megmutatkozott, hogy sok repülőtéren valódi tumultuózus jelenetek alakultak ki.