Magyar-osztrák gyorsforgalmi útfejlesztési megállapodás és a járműdiagnosztikai piac változásai
Magyarország és Ausztria kormánya megállapodást kötött a két ország közötti közlekedés fejlesztéséről, amelynek keretében összekötik a magyar M80-as gyorsforgalmi utat az osztrák S7-es autópályával.
A magyar kormány által társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet értelmében Szentgotthárd és Heiligenkreuz im Lafnitztal (Rábakeresztúr) között hozzák létre az új útszakaszt. Ez a lépés az Európai Unió transzeurópai közlekedési hálózatának fejlesztését, valamint a nemzetközi turizmus, kereskedelem és mobilitás elősegítését szolgálja. A megállapodás szerint a magyar oldalon az M80-as út építését és költségeit a magyar kormány vállalja, míg az osztrák oldalon az S7-es út építését az ASFINAG, az osztrák autópályakezelő vállalat finanszírozza.
A két út összekapcsolása nem jár a határvonal megváltoztatásával. A törvényjavaslatot az Országgyűlésnek kell jóváhagynia, és a megállapodás végrehajtásáért a magyar közlekedési miniszter felelős. A projekt végleges hatálybalépéséhez mindkét ország belső jogi jóváhagyásai szükségesek.
Az M80-as gyorsforgalmi út, amely Körmendet köti össze az osztrák határral Rábafüzesnél, közel két éve került átadásra. Az út a magyar-osztrák határig készült el, de onnan tovább Ausztriában a régi utakat kell használni. Az osztrákok az S7-es gyorsforgalmi út tervezését és építését már jó ideje végzik, amely az A2-es autópályát fogja összekötni az M80-assal Rábafüzesnél. Az S7-es alagútja Rudersdorfnál már elkészült tavaly április elején, és az év végére a Rudersdorf és az A2-es közötti szakasz is befejeződött.
A közlekedési infrastruktúra fejlesztése mellett érdemes megemlíteni, hogy a járműdiagnosztikai eszközök piacán is jelentős változások történtek. Pintér Sándor belügyminiszter három lánya által tulajdonolt Trium-Itech Zrt. május 7-én többségi tulajdonos lett az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft.-ben, amely Magyarország egyik legnagyobb járműdiagnosztikai eszközeit gyártó társasága. Az Energotest 1990 óta van jelen a piacon, és országos szolgáltató hálózatot alakított ki, mely az átadott berendezések és műszerek garanciális idő alatti és utáni javítását, karbantartását és pontosságellenőrzését is végzi, országszerte 6 kirendeltségről 25 korszerűen felszerelt szolgáltató gépjárművel. Az Európai Unió által előírt járművek fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérésére szolgáló műszaki vizsgálatokhoz szükséges szoftvereket is az Energotest állítja elő.
Az Energotest árbevétele 2023-ban a 3 milliárd forintot is meghaladta, ebből 85,6 millió forint volt a profit. A vállalat nevéhez kötődik az a vizsgasori vezérlő program, amivel a Közlekedési Hatóság szinte valamennyi és a Magyar Autóklub minden állomása dolgozik, ahogyan sok másik javító- és vizsgabázis is. Van belőle angol- és orosz nyelvű verzió is. Pintér lányainak eddig a járműdiagnosztikához nem sok közük volt, főként ingatlanokkal foglalkoztak.